Det ligger et stort arbejde foran Coop og Toms, hvis de skal leve op til fremtidig EU-lovgivning for sporbarhed af en række produkter, herunder kaffe og kakao. Det fortæller virksomhederne til Berlingske.
”Det er i øjeblikket svært for en detailhandel som os at følge hele kakaoens rejse hele vejen fra farmen til vores butik,” siger Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet hos supermarkedsgiganten Coop.
Nye EU-love – forordningen mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR) og direktivet om Corporate Sustainability Due Diligence (CSDDD) – betyder, at medlemslandene fra 29. juni 2023 har fået 18 måneder til blandt andet at implementere krav om, at virksomheder skal føre bevis for præcis, hvor produktet stammer fra, og at den nødvendige lovgivning er overholdt for at undgå skovrydning.
Også hos Toms Gruppen, der står bag produkter som Anthon Berg, Guld Barre og Galle & Jessen pålægschokolade, medgiver man over for avisen, at sporbarheden skal forbedres, hvis de skal overholde den nye lovgivning.