Mikrochips i parmesanost skal stoppe kopivarer

Mikrochips placeret i store parmesanoste skal dæmme op for store mængder af kopioste.
Producenterne i to italienske regioner har udviklet mikrochips, der skal placeres inde i de store oste. Foto: Antonio Calanni/AP/Ritzau Scanpix
Producenterne i to italienske regioner har udviklet mikrochips, der skal placeres inde i de store oste. Foto: Antonio Calanni/AP/Ritzau Scanpix

I et forsøg på at dæmme op for kopivarer af den italienske parmesanost, har sammenslutningen af officielle parmesanproducenter, Parmigiano Reggiano Consortium (PRC), udviklet en mikrochip, så de dyrebare oste kan spores fra producent til indkøber. 

Det skriver mediet The Guardian

Osten må kun produceres i Emilia-Romagna og Parma-regionerne i den nordlige Italien ud fra geografisk beskyttet EU-lov, men der har i de seneste år været et stort problem med kopivarer, hvor oste produceret i andre områder og andre lande brandes som parmesanoste. 

Mikrochippen er ifølge The Guardian på størrelse med et lille korn, og vil blive placeret i QR-koder på toppen af ostehjulene, der i gennemsnit vejer 40 kg. Ifølge producenterne vil de sandsynligvis ikke blive spist, da de lægges i ostens hårde ydre skal. 

“Vi fortsætter kampen med nye metoder,” siger en talsperson fra sammenslutningen af parmesanproducenter, og fortsætter: 

“Vi giver ikke op.” 

PRC vurderer, at markedet for kopioste globalt ligger omkring 2 mia. euro årligt - svarende til 14,9 mia. kr. - ikke langt fra markedet for de lovbeskyttede oste, hvor markedet ligger på 2,9 mia. euro, svarende til 21,6 mia. kr. 

For at en parmesanost officielt kan betegnes som en parmesanost, skal den modne i mindst 12 måneder i bjergområder i en af de to regioner, hvorefter den løbende bliver testet i 24 måneder af parmesaneksperter, før den må komme på markedet. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter