Slikgiganten Mondelez vil adskille sine aktiviteter i Rusland fra resten af virksomheden inden årets udgang.
Det oplyser virksomheden - ifølge det svenske nyhedsbureau TT - i en pressemeddelelse.
Udmeldingen betyder dog ikke, at virksomheden i Rusland nedlægges eller sælges fra.
Årsagen til ikke at lukke ned for driften i landet er ifølge Mondelez, at indtægterne i så fald vil risikere at ende i hænderne på en anden part, ”der vil kunne bruge indtægterne til at beskytte deres egne interesser.”
”Vi har fordømt denne brutale aggression mod Ukraine, siden krigen brød ud,” skriver slikgiganten i pressemeddelelsen.
Mondelez har nedskaleret sine aktiviteter, indstillet nye kapitalinvesteringer, produktlanceringer og annoncer i Rusland, skriver virksomheden. Ifølge slikgiganten betyder det, at dens salg i landet er faldende.
Mondelez ejer en række slikbrands herunder Marabou, Oreo og Toblerone.
Selskabet har gennem længere tid fået heftig kritik for sit engagement i Rusland og kom i maj således også på den ukrainske antikorruptionsmyndigheds sorte liste.
Det skete, fordi Ukraine vurderede, at Mondelez ved at fortsætte sine forretninger i Rusland bidrog til Ruslands krigskasse og dermed er med til at finansiere invasionen af Ukraine.
Mondelez har efterfølgende været under beskydning i en række lande, herunder Danmark. Således har SAS stoppet salget af mærkerne Marabou, Daim og Oreo på sine fly.
I starten af juni valgte DBU at sætte alle aktive kampagner med Marabou og kvindelandsholdet på digitale platforme og sociale medier på pause. I Norge har en række selskaber også valgt at boykotte Mondelez, da koncernen også ejer norske Freia.