Danone skifter spor i kinesisk forretning

Den franske fødevarekæmpe sælger ud i kinesisk partnerskab og køber mælkepulverselskab.
Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix

Franske Danone ændrer sit fokus i Kina gennem flere handler med kinesiske aktører.

Mejerikæmpen annoncerede forleden, at man dropper partnerskabet med kinesiske Mengniu, som Arla også har andele i, ved at man sælger sin ejerpost på 25 pct. mælkepulverselskabet Yashili samt andre aktieposter. Det skriver Reuters.

I stedet overtager Danone det fulde ejerskab af Dumex Baby Food, der producerer modermælkserstatning, fra selvsamme Yashili.

Selskabet har også annonceret et frasalg på 20 pct. af aktierne i selskabet Inner Mongolia Diary Joint Venture senere i år.

Danone-ledelsen har været under pres for at levere mere værdi til selskabets aktionærer, hvilket har ført til flere frasalg og ændret fokus på en række fronter, herunder altså også i Kina, som beskrives som ”fortsat meget strategisk for Danone” i forbindelse med udmeldingen.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter