FødevareWatch

Tyske discountkæder har tabt andele under pandemi

Trods masser af aktivitet i dagligvaresektoren under nedlukningerne endte 2020 med mindre ridser i lakken til discountkædernes markedsposition i hjemlandet. 

Foto: Daniel Sch'fer/AP/Ritzau Scanpix

Festen i dagligvarehandlen har været stor under nedlukningerne i mange lande - således også i Tyskland.

Men de tyske kunder har i løbet af 2020 alligevel formået at skubbe en anelse til markedsfordelingen, skriver tyske Handelsblatt.

Pandemiåret medførte det bedste år for den tyske dagligvaresektor nogensinde, idet forbrugerne ikke kunne gå ud for at spise og drikke, men nyde det derhjemme.

Ifølge en analyse er væksten i det tyske dagligvareforbrug kommet kæder som Rewe og Edeka mest til gavn, mens discountkæder som Lild og Aldi har fået mindre del i festen.

Ifølge data fra analyseselskabet Ascential er discountkædernes andel af markedet dykket fra 37,9 pct. til 35,9 pct. i løbet af 2020. Og den trend forventer analysehuset vil fortsætte, fordi fokus er rettet mod bedre fødevarer, og madlavning hitter.

"Supermarkederne er de store vindere og vil komme ud af coronakrisen styrket på lang sigt," forudser Boris Planer, tyske trenddirektør i konsulentvirksomheden WGSN, ifølge Handelsblatt.

Lidl går ud af 2020 med stor vækst 

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier