Festen i dagligvarehandlen har været stor under nedlukningerne i mange lande - således også i Tyskland.
Men de tyske kunder har i løbet af 2020 alligevel formået at skubbe en anelse til markedsfordelingen, skriver tyske Handelsblatt.
Pandemiåret medførte det bedste år for den tyske dagligvaresektor nogensinde, idet forbrugerne ikke kunne gå ud for at spise og drikke, men nyde det derhjemme.
Ifølge en analyse er væksten i det tyske dagligvareforbrug kommet kæder som Rewe og Edeka mest til gavn, mens discountkæder som Lild og Aldi har fået mindre del i festen.
Ifølge data fra analyseselskabet Ascential er discountkædernes andel af markedet dykket fra 37,9 pct. til 35,9 pct. i løbet af 2020. Og den trend forventer analysehuset vil fortsætte, fordi fokus er rettet mod bedre fødevarer, og madlavning hitter.
"Supermarkederne er de store vindere og vil komme ud af coronakrisen styrket på lang sigt," forudser Boris Planer, tyske trenddirektør i konsulentvirksomheden WGSN, ifølge Handelsblatt.
Lidl går ud af 2020 med stor vækst