Dyreorganisation: Danske fastfood-kæder lever ikke op til krav om dyrevelfærd

Kendte fastfood-kæder i Danmark ligger i bunden af skalaen, når det kommer til dyrevælfærd for det kyllingekød, der bliver brugt til bl.a. burger og sandwich, vurderer organisation.
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Flere kendte fastfood-restauranter som Burger King og Subway er angiveligt langt bagud, når det kommer til dyrevelfærd.

Det mener organisationen World Animal Protection, der i en undersøgelse har set på en række videnskabelige dyrevelværdskriterier.

Konkret drejer det sig om restauranternes kyllingekød, hvor både McDonald's, Burger King, Starbucks og Subway i Danmark ifølge organisationen havner i bunden af skalaen i forhold til kritierierne.

"Med deres dominerende markedsposition har de store fastfoodkæder en særlig forpligtelse til at gå forrest med en høj standard inden for dyrevelfærd. Derfor er det ganske enkelt for elendigt, at de ikke engang kan leve op til vores minimumsstandard," siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark, i en pressemeddelelse.

Ifølge World Animal Protection har flere af fastfood-kædernes afdelinger i udlandet tilsluttet sig en række krav under "Better Chicken Commitment" og dermed forpligtet sig til at leve op til en række standarder inden for dyrevelfærd. Men denne implementering er ifølge organisationen ikke nået til Danmark endnu.

Burger King smider de danske papkrus i skraldespanden

McDonalds henter endnu en dansk gourmetkok til asiatisk satsning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter