Coop-chef: "Sidste gang jeg så en vare tage sådan et hop, var det skyr"

Kunderne efterspørger i stigende grad øl enten helt uden alkohol eller med færre procenter i. Coop oplevede første gang trenden med en syvdobling af salget i 2014. Den tendens vil Danmarks to største supermarkedskoncerner lukrere på.
Danske Ølentusiasters årlige ølfestival i 2016. | Foto: Sacha Sennov
Danske Ølentusiasters årlige ølfestival i 2016. | Foto: Sacha Sennov

Boomet i forbruget af alkoholfrie og alkohollette øl kan mærkes i de danske supermarkeder. Både Dansk Supermarked og Coop rapporterer om stigende salg.

"I 2014 så vi det største løft af det her segment med en syv dobling af salget. Det er uhyre sjældent, vi ser en vare tage sådan et hop. Sidst jeg så en vare tage sådan et hop var skyr," siger Lars Aarup, som er analysechef i Coop.

Hos konkurrenten Dansk Supermarked har man særligt bemærket udviklingen i forbindelse med, Carlsberg lancerede øllen Nordic på 0,5 pct. i 2014.

"Sundhedstrenden har vokset sig kæmpe stor inden for mange områder også øl, og det har givet mere salg af øl med lav alkoholprocent. Når kundernes behov forandrer sig, så følger vi med," fortæller kategorichef hos Dansk Supermarked, Bo Klostergaard.

Salget startede med et ordentligt hop hos Coop, og er så i 2015 og 2016 stabiliseret på mere normale stigningstakster på omkring 5-10 pct. om året. Noget Lars Aarup regner med vil fortsætte i 2017.

Modsat Coop-chefen er Bo Klostergaard er ikke så vild med at udlevere specifikke tal for salgsstigningen, men fortæller at der helt klart har været en stigning det seneste år. Han har positive forventninger til salget i 2017:

"Det er svært ved at sætte præcise procenter på, men vores forventning er, at der stadig vil være en rigtig positiv udvikling inden for det her segment over en bred kam. Det kommer fra et forholdsvist lavt niveau, men er helt klart noget der på længere sigt forventes at stige."

Hypotesen baserer han blandt andet på, hvad der er sket med alkoholfri øl i udenlandske markeder, så som Sverige, hvor der er en lang forhistorie for typen.

"I de markeder er der et kæmpe alkoholfrit ølsegment, og derfor regner vi også med, at det på sigt kan blive stort her hjemme, men hvor stort, det bliver, er svært at spå om," lyder vurderingen fra Bo Klostergaard.

Flere øl fra specialbryggerne

De to danske supermarkedsgiganter vil begge udvide sortimentet af øl med næsten ingen eller kun få procenter i 2017. Men selvom stort set samtlige industribryggerier, så som Carlsberg, Royal Unibrew og Heineken, har kastet sig over de alkohollette øl, er det i særlig grad specialsegmentet, der vækker begge detailfolks interesse.

I endnu højere grad end de store bryggerier er der sket en masse på mikro- og specialbryggerscenen. Det danske specialbryghus Mikkeller har de sidste to år løbende lanceret en række lavalkoholiske og alkoholfri øl, som nu udgør en omfattende serie i specialhusets brygportefølje. Mikkeller er langt fra det eneste danske bryghus, der har kastet sig over det nye fænomen. To Øl, Svaneke, Teedawn, Willemoes og Fur Bryghus er også kommet med deres bud.

"Det er ikke kun inden for mainstream alkoholfri øl, der er sket en udvikling, men også specialsegmentet, her er der sket virkelig meget. Kunderne er begyndt at forlange gode øloplevelser, også med lav alkohol. Der kan specialsegmentet noget," siger Bo Klostergaard.

Derfor er Dansk Supermarked begyndt at kigge nærmere på pendanter til de store brands, fortæller han:

"Vi kigger på, om vi har det rigtige sortiment, eller om det skal udvides til mere interessante varianter - her ser vi på flere mulige interessante leverandører. Derudover kigger vi på, hvordan vi kan hjælpe kunden med at træffe valg – og hvordan vi gør det lettere for kunden at navigere indenfor det her felt."

Coop breder også sortimentet ud

Det er ligeledes specialsegmentet, som Coop finder særlig interessant.

Lars Aarup fortæller, at det er i samtlige af Coops supermarkedskæder, hvilket dækker over Fakta, Irma, Superbrugsen og Daglibrugsen, at der er kommet en øget forbruger interesse for typen af øl. Og derfor skal der ikke kun handles ind til de lidt dyrere hylder hos Irma og Superbrugsen, men hele kæden.

"Vores sortiment bliver konstant bredere på det her område. Det er noget, der er i vækst," lyder det fra Lars Aarup, som uddyber:

"Det er typisk sådan, at de gode kokke og bryggere går forrest, og så efter nogle år bliver det mere og mere mainstream. Så når Mikkeller går forrest og laver de her brand gode alkoholfri øl, så får det mig til at tænke, at det kommer til at fylde mere på supermarkedernes hylder i 2017."

Selvom Mikkeller med succes har udviklet en alkoholfri juleøl til det svenske Systembolaget, så er det fortsat hovedsageligt en type drikkevarer, der sælges i Danmark om sommeren.

"Vi har bevæget os fra de her NAB-øl (non-alcoholic beer, red.), som var både bitre og smagte af flydende rugbrød over til, at man kan lave meget raffineret og fine med runde og fyldige smage uden alkohol. Den alkoholfri øl har bevæget sig fra skammekrogen og midt ud på sommer-terrassen som en velkommen gæst” har flyttet sig fra skammekrogen til midt på terrassen," siger Lars Aarup.

Han understreger dog ligesom Bo Klostergaard, at alkoholfri øl stadig kun udgør en lille del af salget på det samlede danske ølmarked, om end der er sket meget siden de første bryggere for alvor begyndte at eksperimentere med det tilbage omkring 2011.

Alkoholfri øl i vild vækst hos Mikkeller

Alkoholfri øl buldrer frem i Sverige

Special- og alkoholfrie øl indtager nøglerolle i Carlsberg-strategi

Spiritusgigant foretager første alkoholfri investering

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også