Fastfood-sværvægtere står muligvis over for comeback

Spådommene er mange om de amerikanske burger-kæders fremtid. Vil forbrugerne vende dem ryggen, eller vil de overleve sundhedsflippet? Amerikansk analytiker peger på, at branchen trods hårde odds er i bedring.
Foto: POLFOTO
Foto: POLFOTO
/RITZAU/FINANS

De amerikanske forbrugere har muligvis genfundet noget af deres tabte appetit på burgere og pomfritter. December var i hvert fald den bedste salgsmåned i 2015 for fastfoodkæderne Mcdonald's, Wendy's og Burger King, skriver marketwatch.com.

"Burger-branchen er i bedring, mens resten af restaurantbranchen er midt i en afmatning," siger Mark Kalinowski, der er analytiker hos finanshuset Nomura, til marketwatch.com.

I mandags hævede Nomura sin anbefaling af både Mcdonald's og Wendy's-aktierne til "køb" fra "neutral".

Væksten hos Mcdonald's kan blandt andet skyldes lanceringen af morgenmad, som kan købes hele dagen, i oktober.

"Forbrugerne er på tilbudsjagt," mener Mark Kalinowski.

Han forudser på den baggrund, at Wendy's kan stå over for sit bedste kvartal i over et årti med en vækst på 4,4 pct. i det sammenlignelige salg.

Mcdonald's-aktien steg med 1,4 pct., Wendy's-aktien faldt med 1,7 pct., og Burger King-aktien dalede med 3,8 pct. på Wall Street tirsdag.

Vil Mcdonald's sælge sin japanske forretning?

Her er verdens største fødevarebrands

McDonald's solgte færre burgere i andet kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter