Den hollandske konfekturevirksomhed Tony’s Chocolonely har fuld fart på det amerikanske marked.
Med en ny investering i rygsækken fra den tidligere Starbucks-topchef Howard Schultz og en fundraising sidste år på 21,7 mio. dollars, svarende til lige under 150 mio. kr., støttet af allerede eksisterende investorer Verlinvest og JamJar Investment, er chokoladeproducenten klar til at ekspandere brandet yderligere i USA. Det skriver mediet JustFood.
Det er planen, at Tony’s Chocolonely vil sætte ind på ”lokal produktion” og sit samarbejde med den amerikanske detailvirksomhed Walmart. Tony’s chokoladebarer bliver nu solgt i over 4.000 Walmart-butikker i USA, og ambitionen er, at mærket bliver solgt i 20 pct. flere butikker end i 2023, fortæller konfekturevirksomheden.
Derudover vil virksomheden nå 31.000 salgssteder i USA herunder i detailforhandlere som Whole Foods Market, Safeway, CVS og Target.
”Vi er utroligt stolte af de fremskridt, vi har gjort på det amerikanske marked. Vores udvidede tilstedeværelse i detail, kombineret med strategiske investeringer i produktion og vores spændende nye investeringspartnerskaber, er alle en del af vores større ambition: at stoppe udnyttelsen i kakaoindustrien,” siger Douglas Lamont, direktør i Tony’s Chocolonely, til JustFood.
Chokoladevirksomheden har brandet sig på at være en etisk og ”slavefri” forhandler af chokolade, men tilbage i 2021 kom det frem, at virksomheden i et samarbejde med Barry Callebaut ikke kunne udelukke børnearbejde i Tony’s forsyningskæde af kakao.