Genåbning af on-trade kanalerne er kærkommen for Carlsberg, der samtidig kan se vundne markedsandele på de europæiske markeder.
Det siger topchefen Cees ’t Hart over for Marketwire
”Den massive vækst er støttet af on-trade genrejsningen, men det har kostet på off-trade,” siger topchefen.
Starten på året har været stærk og god, men der er usikkerhed i horisonten omkring corona, høje energi- og råvarepriser og hvor hurtigt de kan modsvares af blandt andet prisstigninger og øgede satsning på vækstmarkeder.
Cees ’t Hart pointerer, at det vigtigste for Carlsberg er, at bryggerikoncernen har vundet markedsandele specielt i Europa, men også i andre regioner.
”Tallene er meget stærke og vores strategisk helbred ligeså,” konstaterer han om regnskabet.
Justeret for Rusland, der belastede regnskabet med omkring 8,6 mia. kr., landede Carlsberg et nettooverskud til aktionærerne i første halvår i år, der var 1,6 mia. kr. højere end ventet. Det blev 5059 mio. kr. mod ventede 3446 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af selskabet selv. De justerede og direkte sammenlignelige tal for første halvår sidste år var 3168 mio. kr.
Carlsberg-topchef: Stigende omkostninger giver mørke skyer i andet halvår
Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang