Bidens drømmepakke kan blive lukrativ for danske fødevarevirksomheder

Når Repræsentanternes Hus med al sandsynlighed stemmer for den nye amerikanske klimapakke fredag, har det en ”stor signalværdi” for fødevaresektoren, fortæller Dansk Industris amerikanske direktør. Dansk planteproducent ser også potentiale for salgsboost.
Den amerikanske præsident Joe Biden valgløfte om en grøn reform har fået titlen “The Inflation Reduction Act” og gør vigtige dele af præsident Joe Bidens politiske program til virkelighed. | Foto: Kevin Lamarque/REUTERS / X00157
Den amerikanske præsident Joe Biden valgløfte om en grøn reform har fået titlen “The Inflation Reduction Act” og gør vigtige dele af præsident Joe Bidens politiske program til virkelighed. | Foto: Kevin Lamarque/REUTERS / X00157

Fredag kan ikke blot blive dagen, hvor USAs præsident Joe Biden kan høste frugterne af sin største sejr, mens han har siddet i Det Hvide Hus .

På sigt kan det også blive en dag, der markerer, at det amerikanske marked vil efterspørge flere bæredygtige produkter fra blandt andet danske fødevarevirksomheder.

Den nye pakke The Inflation Reduction Act skal give amerikanske virksomheder incitament til at omstille sig til mere bæredygtige løsninger og produkter.

Én, der allerede nu herhjemme klapper i sine hænder, er Henrik Lund, der er adm. direktør for Naturli’:

”Hvis du spørger mig, om jeg tror på, at pakken kan gøre en forskel, så er svaret, ja. Det gør jeg.”

The Inflation Reduction Act blev i søndags stemt igennem Senatet i den amerikanske kongres, og forventes fredag også at blive stemt igennem af Repræsentanternes Hus. Herefter skal Joe Biden underskrive aftalen.

Flere medier og politikere har allerede kaldet pakken for historisk, da den afsætter samlet 430 mia. dollar, hvoraf den største del - i omegnen af 300 mia. dollar - skal gå til klimatiltag i hele landet. Hele pakken er endnu ikke offentliggjort, men allerede nu fremgår det, at 10 pct. af de 430 mia. dollar skal afsættes til landbruget.

Og det er netop i de 10 pct. af pakken, at det kan blive en god forretning for danske fødevarevirksomheder, der enten allerede er i landet eller drømmer om at sætte sine fødder der, vurderer Louis Funder, der er general manager for Dansk Industri i USA.

Gavner grønne løsninger og produkter

Ifølge Louis Funder vil pakkens aftryk ikke kunne ses fra første dag. Men pakken har så langsigtet et mål, der overordnet indebærer, at USA skal sænke sin CO2-udledning med 40 pct. inden 2030. Derudover har den en mere symbolsk signalværdi, der også kan gavne de danske fødevarevirksomheder.

”For mange danske virksomheder vil det ikke være sådan, at der er et direkte spor til, at man sælger flere produkter fra dag et. Der er tilløbet stadig lidt længere. Med det sagt symboliserer denne pakke meget kraftigt, at den føderale regering i USA tager ansvar og prioriterer løsninger, der kan hjælpe landet på vej mod at sænke sit CO2-udslip,” siger han og fortsætter:

”Der er en stærk signalværdi i, at den amerikanske regering nu sætter en historisk stor sum penge af til en grøn bevægelse, som har været i gang i et par år nu ude i delstaterne. Og det vil kunne gavne danske virksomheder, der har bæredygtige og grønne produkter,” siger Louis Funder.

Danske virksomheder har et godt afsæt

Og så er vi tilbage hos Henrik Lund fra Naturli, som tidligere på året annoncerede, at selskabet vil fokusere mere på det amerikanske marked.

Han er enig i Louis Funders vurdering af potentialet i den nye grønne pakke. Men han tror også, at pakken på sigt kan føre til et højere salg af selskabets produkter i USA.

For nu ser fordelingen mellem traditionel mælk og plantebaseret mælk ifølge Henrik Lund således ud: 85 pct. af salget er komælk, og 15 pct. er plantemælk. Men det håber han på, at den nye grønne reform pakke vil kunne ændre.

”Indtil nu har de amerikanske forbrugere fortrinsvis valgt de plantebaseret på grund af sundhed, mens klima ikke har betydet så meget for den dagsorden. Men når klima så kommer på dagsordenen, som det gør med den her pakke, vil det jo speede hele markedet og afsætningen af de plantebaserede produkter op,” siger Henrik Lund.

Netop der mener han, at Naturli kan have en fordel sammenlignet med de eksisterende produkter på det amerikanske marked. Blandt andet fordi Naturli modsat mange andre aktører på det amerikanske marked kan oplyse om CO2-aftrykket på produkterne.

”Der har vi et godt afsæt i Danmark og fra danske virksomheder, fordi vi har en god forståelse af, at det er vigtigt at vejlede forbrugerne i, hvor klimavenligt et produkt er i en given kategori,” siger Naturli-direktøren.

USA vil give milliardhjælp for at afbøde fødevarekrise

Fødevarekrise vil forværre verdens flygtningekrise, siger FN

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter