Aktører strides om certificering af palmeolie i supermarkeder

I begyndelsen af juni offentliggjorde de danske supermarkeder handlingsplaner for brugen af ansvarlig palmeolie. Miljøorganisationen Noah kalder det greenwashing. Forbrugerrådet tænk mener ikke, at certificering er bæredygtig. Men supermarkederne afviser kritikken.
Foto: Lai Seng Sin/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Lai Seng Sin/Reuters/Ritzau Scanpix

I juni offentliggjorde danske supermarkeder sammen med flere andre virksomheder sine handlingsplaner i forbindelse med deres medlemskab i Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie, der vil bekæmpe afskovning i forbindelse med produktion af palmeolie.

Brugen af palmeolie, der er berømt og berygtet for at være en af de helt store klima- og miljøsyndere, har i årevis været underlagt en kritik, da det har medført afskovning, miljøforurening og på visse plantager medført brud på menneskerettigheder.

Der er dog en specifik ting ved Supermarkedernes handlingsplaner, som skaber uenighed. Uenigheden drejer sig om, hvorvidt den såkaldte Roundtable on Sustainable Palm Oil-certificering (RSPO) egentlig er bæredygtig.

I handlingsplanerne skriver Salling Group, Coop, Rema 1000, Lidl og Dagrofa, at man vil fokusere indsatsen for ansvarlig brug af palmeolie gennem RSPO-certificeringen.

Den grønne organisation Noah mener ikke, at certificeringen er bæredygtig.

"Supermarkederne vil bruge RSPO-certificeringerne til at tage et bæredygtigt standpunkt, men hvis man ser på den forskning og de undersøgelser, der er lavet om RSPO-certificeringen, så er de ikke bæredygtige," siger Sarah Strunge Albertsen, der arbejder med investeringer og palmeolie i Noah.

Det bedste der findes

FødevareWatch har henvendt sig til Salling, Lidl og Rema 1000 for at få svar på kritikken. Supermarkederne sendte ikke selv et svar, men henvendte sig til Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie, som skriver i en mail:

"Alliancedeltagere er enige i, at RSPO-standarden bestemt ikke er perfekt. Det er dog på nuværende tidspunkt et af de bedste og mest tilgængelige redskaber der findes på markedet. Alliancen anerkender behovet for – og vil løbende bidrage til – at forbedre RSPO standarden og andre tilsvarende certificeringsstandarder, eksempelvis i forhold til kriterier for brug af agro-kemikalier i produktionen af palmeolie".

Sarah Strunge Albertsen og den grønne organisation Noah er dog uenig, da de mener, at RSPO-certificeringerne slet ikke er bæredygtige.

"Disse handlingsplaner, som supermarkederne har offentliggjort, er greenwashing. Det er et grønt stempel, man kan give sig selv, så forbrugerne får en opfattelse af, at man er bæredygtig, men det er certificeringerne i realiteten ikke," siger hun.

I et skriftligt svar skriver Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, at supermarkedet er opmærksomme på dilemmaerne i anvendelsen af palmeolie og kender til kritikken.

"RSPO er bestemt ikke et fejlfrit eller færdigudviklet system til at sikre bæredygtighed af al palmeolie – men det er efter vores vurdering den bedste mulighed, som findes," skriver han.

Organisationer er skeptiske

Den grønne organisation Noah er langt fra imponeret over supermarkedernes handlingsplaner.

"Ordlyden i alle handlingsplanerne er meget enslydende. Derudover synes jeg, at de er ret uambitiøse. Supermarkederne siger, at de vil udfase flere ting og "kigge" på dette her. Men supermarkederne tager ikke stilling til RSPO-certificeringerne men stoler bare blindt på, at det fungerer," siger Sarah Strunge Albertsen.

Stine Vuholm, der er fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk, mener, at et af problemerne med RSPO-certificeringen er, at det ikke er en offentlig certificering.

"Hvis man skal lave en vurdering af, hvor bæredygtigt palmeolie er, så kræver det en større analyse af forsyningskædender tager højde for alle leddene i en værdikæde. Derfor er det meget svært at sige, at det er bæredygtigt," siger hun.

Hun tilføjer, at Forbrugerrådet Tænk gerne så, at det var en uafhængig tredjepart, som foretager kontrollen af RSPO-certificeringen, og at forbrugerrådet generelt er skeptisk over certificeringen.

"Certificeringen går i den rigtige retning, hvilket er bedre end ingen krav, men jeg kommer ikke til at sige, at certificeringen er bæredygtig. Jeg havde håbet på, at supermarkederne ville gøre det mere tydeligt på egne produkter, hvad der er indeholder palmeolie, da det kan være svært at gennemskue som forbruger," siger Stine Vuholm.

Forbrugerrådet Tænk så gerne, at man fravalgte palmeolie i egne produkter, eller som minimum tilbød forbrugerne produkter med anden vegetabilsk olie som alternativ, tilføjer Stine Vuholm.

Sarah Strunge Albertsen, der selv har besøgt palmeoliefarme i Asien, mener, at det bliver svært for supermarkederne at holde kontrol med egne leverandører og deres brug af palmeolie i forbindelse med afskovning.

"Man skal selvfølgelig have styr på sin forsyningskædemen når jeg taler med de arbejdere, der er i Indonesien, så ved de ikke, at der er noget der hedder RSPO, og de har aldrig hørt om det," siger hun.  

Supermarkederne anerkender gråzone

FødevareWatch fremlagde henholdsvis kritikken af handlingsplanerne og RSPO-certificeringen for Salling Group, Rema 1000, Coop, Lidl og Dagrofa.

Thomas Roland fra Coop skriver, at supermarkedet "ikke køber certifikater, men kender også oprindelsen på olien", med henvisning til om palmeolien kommer fra områder, hvor der foregår skovrydning.

Afslutningsvis skriver Thomas Roland, at Coop ikke mener, at en boykot af palmeolie er vejen frem.

Dansk Alliance for Ansvarlig palmeolie skriver i en mail til FødevareWatch, at handlingsplanerne ikke står alene. Virksomheder der er med i alliancen, ønsker samtidig, gennem en fælles dansk indsats, at bidrage til løbende forbedringer i ansvarlig produktion af palmeolie globalt.

I en mail til FødevareWatch skriver Henrik Engberg Johannsen, der er CSR-chef i Dagrofa:

"I Dagrofas handlingsplan tager vi højde for, at produkter ikke er bæredygtige, blot fordi de indeholder RSPO-holdigt palmeolie. Et akkrediteret, uvildigt organ sikrer, at olien efterlever RSPO-kravene til bæredygtighed. Dette bekræftes af WWF".

Beskrivelser i handlingsplanerne

Rema 1000 skriver i handlingsplanen, at supermarkedet bibeholder kravet om, at 100 pct. af den palmeolie, der indgår i egne mærkevarer, skal være RSPO-certificeret på 'segregeret' niveau og hvis dette ikke er muligt på 'mass balance' niveau.

Derudover skriver detailkæden, at man vil kortlægge, hvor langt leverandørerne af mærkevarer til eget sortiment er kommet i arbejdet med certificeret palmeolie.

Coop skriver, at for at bidrage til en bæredygtig produktion af palmeolie, vil Coop Danmark implementere produktkrav, der skærper niveauet af certificering.

Palmeolie og derivater heraf, der bruges i produktionen af fødevarer i egne varemærker, skal være RSPO certificeret, på niveauet 'segregated' eller 'identity preserved'

Palmeolie og derivater heraf, der bruges i produktionen af non-food varer i egne varemærker, skal være RSPO certificeret, skriver supermarkedskæden.

Virksomheder vil sætte handling bag ord om ansvarlig brug af palmeolie

Lidl stikker ud: Truer med fravalg af brasilianske produkter

Danish Crown forsvarer markedsføring: "Vi siger ikke, vi er grønne eller klimavenlige" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter