Tre nye havredrikke, som Arla lancerede under det nye brand Jörd i maj, har efter 10-12 uger sat sig på 5-10 pct. af det plantebaserede millionmarked i Danmark, fortæller koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, Hanne Søndergaard, til Landbrugsavisen.dk.
Arla kan på nuværende tidspunkt ikke sætte præcise tal på, hvor mange plantedrikke de sælger, men ifølge mediet er markedet for plantebaserede drikke på omkring 200 mio. kr. årligt, og på ca. 13 millioner liter – det giver Arlas plantedrikke et salg på mellem 10-20 mio. kr. årligt, svarende til 650.000 - 1,3 millioner liter.
Tallet er dog peanuts i forhold til mælkeproducentens årlige salg af mælk, der lyder på 4,9 mia. kilo hvoraf 500 mio. liter bliver til drikkemælk, og selvom Hanne Søndergaard kalder mængden af det plantebaserede produkt for "ret små mængder", er hun stadig tilfreds.
"Rent salgsmæssigt er det klart, at vi har lagt en plan, før vi lancerede produkterne, som vi måler op i mod, og i forhold til den ligger vi meget pænt. Nu er vi gået i gang med de større kampagner på tv og også især online på sociale medier."
Arlas grønne mælk kan allerede findes i køleskabet hos Salling Group og Dagrofa samt Aldi og Nemlig.com – og kunderne vil også snart kunne finde produkterne på hylderne i Coop, og fra september indtager mælkekæmpen også England, hvor der allerede er en aftale på plads med en af de største supermarkedskæder.