Slagteriernes kinesiske eventyr er forbi - eksporten styrtdykker

Efter boomet i 2016 er de danske slagteriers eksport til Kina styrtdykket i år. De danske virksomheder er ramt af et større tilbageslag end konkurrenterne og har dermed tabt markedsandele.
AF LARS ATTRUP

De danske slagteriers eksport til Kina er styrtdykket i år.

Eksporten af regulært svinekød er faldet hele 46 pct. i første halvår, mens eksporten af de såkaldte biprodukter (tæer, tryner, haler mm.) er dykket 36 pct.

Det viser nye opgørelser fra brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, L&F.

"Eksporten til Kina var helt ekstraordinær stor i første halvår 2016, og på den baggrund er det ikke så underligt, at der kommer et fald i år. Tilbagegangen forstærkes af, at produktionen af slagtesvin i Danmark er faldet ganske meget i år. Det betyder, at der simpelthen er mindre svinekød at eksportere," påpeger markedsanalytiker Karsten Flemin, L&F.

Han tilføjer, at nedgangen i eksporten også skal ses i lyset af, at konkurrencen om det kinesiske marked skærpes i takt med, at de kinesiske myndigheder giver tilladelse til import fra stadigt flere lande og virksomheder.

Konkurrencen og prispresset forstærkes af, at Kinas egen produktion af svinekød har været svagt stigende i år. Ifølge Rabobank er de kinesiske svinekødspriser faldet 30 pct. i 1. halvår.

På den baggrund er det ikke overraskende, at den danske eksport til Kina er blevet ramt af et tilbageslag. Det er dog værd at bemærke, at Danmark i særklasse er det land, der er blevet ramt af det største fald i eksporten til Kina.

Således er Kinas totale import af svinekød i år faldet 13 pct., mens importen fra Danmark som nævnt er reduceret hele 46 pct. Danmark har med andre ord tabt markedsandele i et meget betydeligt omfang.

Danmark har gennem en årrække tegnet sig for en stabil andel på 10 - 11 pct. af Kinas svinekødsimport. I år er denne andel brat dykket til 6,8 pct.

Samme tendens gør sig gældende for de såkaldte biprodukter. Her har de danske produkter gennem en årrække haft en markedsandel på omkring 20 pct. I år er markedsandelen faldet til 12,2 pct.

Mens de danske slagterier er på tilbagetog i Kina, vinder konkurrenterne fra især Spanien og Canada markedsandele i et meget højt tempo. Spanien har på to år øget eksporten af svinekød til Kina med 137 pct., og formår at fastholde eksporten selv i år, hvor Kinas import ellers falder. Også Kinas import af biprodukter falder i år, men Spanien øger alligevel eksporten af denne varekategori med 26 pct., viser tallene fra L&F. En del af forklaringen på denne udvikling er, at Spaniens svineproduktion er i vækst, mens produktionen falder i Danmark.

De Nordamerikanske slagterier vinder ligeledes markedsandele i Kina, hvilket blandt andet skyldes, at produktionen i USA og Canada vokser, og flere virksomheder fra disse lande bliver godkendt til eksport til Kina.

Hos den danske slagterikoncern Danish Crown understreges det imidlertid, at det voldsomme fald i eksporten til Kina i høj grad er udtryk for et bevidst valg:

"Vores eksport af svinekød til Kina er faldet, fordi vi simpelthen kan få bedre priser for kødet på andre markeder i blandt andet Europa og Japan. Faldet i eksporten er ikke udtryk for, at vi er blevet konkurreret ud af det kinesiske marked. Vi har frivilligt droslet det ned, fordi andre markeder er blevet mere attraktive," forklarer underdirektør Søren Tinggaard, Danish Crown.

Trods det aktuelle tilbageslag har Danish Crown stadig store ambitioner om vækst i Kina og har besluttet at bygge en forædlingsfabrik nær Shanghai.

Danish Crown kan nu sende polsk Hongkong-kød fra Tyskland

Hundredetusindvis af illegale svin strømmer til Kina

Slagteriernes eksport til Kina boomer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også