Detailkæde vil kun sælge håndfangede tun

Ikke noget med lange liner og en masse kroge. En amerikansk detailkæde har forpligtet sig til kun at sælge tun, som er fanget en ad gangen.
Foto: Thomas Borberg / Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg / Ritzau Scanpix

Fra januar 2018 tager den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods bæredygtighedstanken til et nyt niveau, når de overgår til kun at sælge tun, som er fanget én ad gangen.

Det skriver Undercurrentnews.com.

Med den mildere fangstmetode vil Whole Foods understøtte såvel tunen som fiskeart og miljøet i det hele taget, som de små fiskersamfund, hvor man benytter sig af en helt almindelig lystfiskerteknologi.

"Vi har skabt denne nye politik for tunfiskkonserves, fordi vi ønsker at statuere et eksempel ved kun at source den højeste kvalitet og bæredygtigt fangede tun," udtaler Carrie Brownstein, global seafood quality standards coordinator i Whole Foods.

Ifølge Undercurrentnews.com er Whole Foods den første kæde til at indføre så stringente regler for indholdet i tundåserne. Udover kravet om, at fiskene skal fanges en ad gangen, skal leverandørerne også være MSC-certificerede eller have en grøn eller gul rating fra Monterey Bay Aquarium and The Safina Center, som er et akvarium, som Whole Foods har lavet et større samarbejde med.

I de kommende måneder vil man fra supermarkedskæden sørge for at de eksisterende leverandører kan levere under de nye vilkår.

Østjysk snackselskab udvider aftale med Dubai-sheik

Kom med på verdens største øko-messe Biofach

Biofach sender dansk babymad til Dubai, Kina og Tyskland

Tour: Se de nyeste trends i snackens hastigt voksende verden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu