FødevareWatch

Det globale fiskemarked vil have vokseværk frem til 2020

En rapport fra researchselskabet Marketline viser, at markedet for fisk og skaldyr vil vokse år for år med 3,9 pct. frem mod 2020.

Foto: /ritzau/Joachim Adrian

Fra 2011 til 2015 er det globale marked for fisk og skaldyr vokset årligt med 3,8 pct., viser tal fra research- og datavirksomheden Marketline. Den udvikling, forventer selskabet i en ny rapport, vil fortsætte i et lidt højere tempo fra 2015 til 2020.

I rapporten forudses det, at markedet i perioden vil vokse årligt med 3,9 pct.

Vækstdriveren er en større bevidsthed om sundhed og mere fokus på kvalitet inden for fiske- og skaldyrsprodukter, skriver Marketline i en pressemeddelelse.

"USA er det største marked målt på værdien af fisk og skaldyr. Markedet udgør samlet 13,9 pct. af den globale omsætning på området. Værdien af markedet stiger i USA, mens den er lavere i andre lande. Det skyldes et større fokus på sundhed, og fordi de amerikanske myndigheder anbefaler, at man spiser to stykker fisk om ugen. Sådan et råd er ikke unikt for USA - et generelt større fokus på sundhed vil drive markedet både på den korte og lange bane," siger analytiker ved MarketLine Nicholas Wyatt i meddelelsen.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt – læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Selvom det går fremad på det amerikanske marked, er det vækst i Asien og Sydamerika, der driver den globale vækst. Den voksende middelklasse er her en vigtig del af forklaringen på den større efterspørgsel fra forbrugerne.

Danmarks største fiskekutter er tilbage i storform

Fiskeindustrien har haft et gyldent 2015

Rusland sender A. Espersen i millionminus på to cifre

Vilsund Blue: Udsigt til lille men god østerssæson

Mere fra FødevareWatch

Daloon-direktør stopper

Peder Andersen skal ikke længere stå i spidsen for den kapitalfondsejede forårsrulleproducent fra Nyborg. Efter fem og et halvt år på posten har han selv været med til at finde sin afløser.

Grød drager på vækstjagt med nyt forretningsben

Ti år efter åbningen af den første Grød-restaurant i Sydhavnen i København vil stifter Lasse Skjønning Andersen nu fylde mere i detailhandlen: "Vi tror, at vi har brandet og produkterne, der kan sikre os, at vi bliver en stor spiller".

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier