En tænketank på mere end 70 analytikere og forskere peger på, at man vil se et opsving i de pressede mælkepriser allerede i indeværende år. Det kræver dog en indsats fra mejeriindustrien selv.
Der kan endelig være lidt gode nyheder på vej til de mange hårdt prøvede mælkebønder verden over. For mens mejeriindustrien og landmændene har været sat under pres af de faldende globale mælkepriser i de seneste par år, så kan der nu anes lys for enden af tunnelen.
Det mener i hvert fald en korps af eksperter indenfor mejerisegmentet, der netop har deltaget i konferencen IFCN Dairy Conference.
På konferencen, der er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor forskere og analytikere samles i en tænketank, blev der blandt andet kigget på udbud og efterspørgsel af mejerivarer og på hvordan, mælkeprisen forventes at udvikle sig.
Estimater fra IFCN peger på, at udbuddet vil vokse med 1,5 pct. i 2016, hvilket er markant lavere end væksten på 1,8 pct. i 2015 og 3,2 pct. i 2014. Efterspørgslen forventes i 2016 at vokse med 2 pct. mod 1,8-2 pct. i 2015. Og selvom det er lavere end gennemsnittet på 2,4 pct. mellem 2006 og 2015, så viser det samlede forhold mellem udbud og efterspørgsel gode tegn, skriver Dairy Reporter.
I både 2014 og 2015 oversteg udbuddet efterspørgslen, og selvom man ikke har set noget egentlig skifte i de første fem måneder af 2016, så forventer IFCN’s eksperter alligevel at efterspørgslen vil overstige udbuddet set over hele 2016.
Torsten Hemme, der er direktør for IFCN, påpeger dog ifølge mediet, at det hele afhænger af, hvordan aktører og interessenter i mejeriindustrien agerer fremadrettet.
”Hvis de holder fast i deres lagerbeholdninger i længere tid, så er et markant opsving muligt før udgangen af 2016. Et opsving i mælkeprisen er muligt,” lyder det fra direktøren.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.