FødevareWatch

Danskerne køber mere fersk fisk

Detailhandlen har øget sit salg af fersk fisk med 73 mio. kr. i 2014, viser nye tal fra Fiskebranchen.

Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv

De danske forbrugere spiser flere friske fisk end tidligere.

Nye tal fra Fiskebranchen viser, at detailhandlen øgede salget af fersk fisk med 73 mio. kr. i 2014 i forhold til året før, hvilket svarer til en stigning på 49 ton.

Det skriver Dansk Handelsblad.

Ifølge Lone Marie Eriksen, projektkoordinator i Fiskebranchen, skyldes den voksende appetit på friske fisk, at mange danskere først træffer beslutning om aftensmaden, når handler ind om eftermiddagen.

"På det tidspunkt er det svært at nå at tø frossen fisk op. Derfor vælger danskerne i stigende grad at købe fersk fisk, som kan tilberedes på kort tid," siger hun til mediet.

Den totale omsætning af fisk i Danmark beløb sig til 4,1 mia. kroner i 2014, mens omsætningen målt i volumen var på 51.000 ton.

Fisk lugter igen af penge i Skagen

Irma.dk satser nu på økofisk

Vi bider på, når fiskebranchen kaster snøren ud

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier