Opkøbene og de nye produkter på hylden har givet selskabet stor medvind og Jesper Kold Sørensen en fremtrædende position i det danske fiskeunivers med klare budskaber om opkøb, udvikling og nytænkning på et område som fiskekonserves, som kan virke lidt gammeldags.
Derfor har det også været ambitionen længe at trække Amanda Seafoods over i en retning af flere færdigretter med fisk, mere foodservice og nye produkter i porteføljen. Innovation er i den grad afgørende, lyder meldingen.
”Fremover tror vi fortsat på at investere tungt i innovation og at vi kan drive seafoodkategorien videre end i dag," siger Jesper Kold Sørensen i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet fredag. Her var der rekordresultat med 7,7 mio. kr. på bundlinjen og næsten en fordobling af bruttofortjenesten til 99,1 mio. kr.
Men Amanda Seafoods-topchefen vil sammen med ejerne meget gerne drive det endnu mere vidt herhjemme - både med organisk vækst og flere opkøb.
"Vi er stadig opmærksomme på opkøb, hvilket er en del af vækstplanen, men vi venter bare på at møde folk som bruger den samme slags lommeregner som os," lyder det fra Jesper Kold Sørensen med klar henvisning til, at selskaberne lige nu er for dyre.
Fra Mike Tyson til Hvide Sande
Direktøren er i det hele taget vant til at tale ud - uanset om det handler om arbejdspladser i Hvide Sande, coronaudbrud, beskyldninger om falsk markedsføring af fiskefars eller hvordan krisen har påvirket selskabet.
Sidste sommer gav han har en beskrivelse af coronasituationen og håndteringen på følgende vis til Fødevarewatch:
"Jeg har i de sidste måneder ofte tænkt på et citat af Mike Tyson: "Alle har en strategi, indtil de bliver ramt hårdt første gang." Omsat til vores situation havde vi efter 11. marts et anderledes strategisk landskabskort at arbejde efter."
Milliardærer på laks
Netop det strategiske landkort er der gode muligheder for at navigere i for Amanda-topchefen, der for nylig fik ny bestyrelsesformand med masser af indflydelse i form af Olav Holst-Dyrnes.
Han er formand for hele den norske Insula-koncern og er desuden investeringsdirektør i investeringsselskabet Kverva, der også ejer Insula-koncernen.
Kverva står ligeledes bag den norske laksegigant Salmar og har en af Norges rigeste familier i ryggen, idet Witzøe-familien med den 27-årige Gustav Magnar Witzøe og hans far Gustav Witzøe sidder på magten i milliardkoncernen.
Kender kunderne
Mens fisk udgør hele verdensbilledet nu i Amanda Seafoods, har Jesper Kold Sørensens tidligere haft masser af fokus på, hvad der falder i forbrugernes smag.
Det har han nemlig tidligere dyrket på den anden side af forhandlingsbordet, idet han både har været ansat i Salling Group, daværende Dansk Supermarked samt i Coop. Han er desuden medlem af bestyrelsen i Mærkevareleverandørerne og Danish Seafood Association.
Ifølge Insulas hjemmeside har han en Executive MBA fra Henley Business School i London og en kandidateksamen i forretningsadministration fra Aarhus Universitet, hvor han også er uddannet markedsøkonom.
Amanda Seafoods slår rekord: "Mange har nydt duften af ristet torskerogn" Fiskefabrik hårdt ramt af corona
Amanda Seafoods får ny magtfuld norsk formand