FødevareWatch

Norsk medejer køber hele Sashimi Royal

Fiskeselskabet Sashimi Royal gør klar til næste vækstskridt med opdræt af luksusfisk på land i Hanstholm. Den norske medejer Nordiq Aquafarms bliver eneejer.

Foto: Brian Karmark/Ritzau Scanpix

Sashimi Royals kæmpe projekt med fiskeopdræt i saltvandsbassiner på land får nyt økonomisk rygstød efter, at medejerne Nordic Aquafarms har købt sig til retten som eneejer. Nu skal der tages hul på næste del af den vækstrejse, som hidtil har været dyr.

Vejen til at præsentere den eksklusive spisefisk yellowtale kingfish på eksklusive restauranter har været lang og bekostelig for Sashimi Royal i Hanstholm og søsterselskabet Maximus lidt sydpå i Bedsted Thy. Det samlede projekt har kostet "på den pæne side" af 100 mio. kr., og det er blevet både dyrere og mere forsinket end i den oprindelige plan.

Men nu er der fuld gang i produktionen på anlægget Sashimi 1 og med norske Nordic Aquafarms som ny eneejer af begge selskaber, kan farten øges.

"Vi kommer til at løbe rundt i 2021 og havde allerede gjort det i år, hvis det ikke var for corona. Den dag vi udvider til det dobbelte, bliver det en hammergod forretning," siger Claus Rom, der er adm. direktør i Maximus, hvor udvikling og fiskeyngel håndteres. I Sashimi Royal håndteres de større fisk og forædlingen.

Han lægger ikke skjul på, at man med en ny eneejer får langt bedre muligheder i fremtiden.

"Med Nordic Aquafarms får vi en ejer, der er sat i verden for at producere bæredygtige fisk og kan gennemføre en plan med at vokse. Det her er en meget innovativ branche, og de vil det her," siger Claus Rom.

Nordic Aquafarms har købt danske Sustainable Seafood Invest, der ejede 32,5 pct., ud af ejerkredsen.

Svær proces

Sashimi Royal og Maximus har siden 2015 arbejdet intenst på at få anlægget i Hanstholm til at producere yellowtale kingfish, hvilket hidtil har været helt ukendt territorie. Innovationsprojektet har omfattet alt fra at tage æg ud af fisken, udvikle det rigtige foder og få fiskene til at trives i anlæggene.

Dyrevelfærd og bæredygtighed er nøgleord for at opdrætte gode fisk, der sælges til restaurationsbranchen og fiskehandlere, lyder det.

"For os er det mega positivt, at vi let kan sælge vores fisk, men vi er tæt på at spidsbelaste anlægget og går ikke på kompromis. Derfor skal anlægget udvides her i Hanstholm, når markedet og vi er klar til det. Men der går jo også lige to og et halvt år, inden fisken så er på markedet," siger Claus Rom.

ok---claus-rom.jpg
Claus Rom, adm. direktør, Sashimi Royal Foto: Brian Karmark

På vej mod nul

Sashimi Royal-regnskabet for 2019, der blev offentliggjort for nylig, viste et resultat efter skat på minus 8 mio. kr. mod et minus på 13 mio. kr. året før. I Maximus er underskuddet på 4,8 mio. kr. for 2019 og 7,8 mio. kr. i 2018.

"Ingen er blevet forskrækkede over 2019, men vi er halvandet år efter planen. Og der var udsigt til sorte tal i år, hvis ikke det var for corona. Derfor er vi stolte over at komme over på den rigtige side, hvilket ikke altid er normalt i fiskebranchen," siger Claus Rom.

Han forklarer videre, hvorfor fiskeopdræt bør tænkes langsigtet og hvorfor det dermed kan være en dyrbar affære.

"Vi fik fornuftig kontrol med produktionen i 2019 og kunne producere det antal fisk, som Sashimi skulle bruge, men så går der et år, før vi kan bruge dem. Og fiskene skal have noget at spise hver dag og omkostningerne stiger."

Sashimi 1 kan producere 800 ton fisk om året, og der er plads til at bygge Sashimi 2 på arealet i Hanstholm. Her er der også plads til anlæg nummer tre, hvis det kommer dertil.

Idet Sashimi Royal er det kendte brand i konstruktionen, kan det på sigt blive tale om at samle aktiviteterne i samme selskab, lyder meldingen.

Nordic Seafood kalder 611 kilo ukogte kæmperejer tilbage

Storsatsende laksekoncern må nødslagte 200.000 laks

Sashimi Royal melder udsolgt langt ud i fremtiden

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier