FødevareWatch

Udenlandske kunder afviser eksportvarer fra dansk fiskekoncern

Som følge af restaurantlukninger i en lang række europæiske lande tager flere grossister ikke imod ordrer, der ellers er lagt hos Hirtshals-koncernen Seafood Danmark.

Foto: Brian Karmark / Ritzau Scanpix.

På trods af at der i fredags blev gennemført og afsendt en del ordrer fra fiskerikoncernen Seafood Danmark, havde piben fået en anden lyd mandag, hvor flere internationale grossister afviste ordrerne på fisk efter ankomst.

Det skete i lande som Belgien og Frankrig, hvor det fredag blev bestemt, at alle caféer og restauranter i hele landet skulle lukke som følge af frygt for spredning af coronavirus. Det efterlader grossisterne med alt for meget fisk, da restauranterne ellers skulle have serveret den danske fisk for deres gæster.

"Da grossisterne lavede ordren fredag morgen, kunne de ikke vide, at situationen var en anden, når fisken blev leveret mandag. Flere har afvist ordren og vil sende den retur til os. Vi kommer alligevel ikke til at få betaling for fiskene, så vi kan ligeså godt tage imod varerne igen," siger Kaj Schlie, der er koncerndirektør i Seafood Danmark til FødevareWatch.

"Vi kan se vigende priser på de fisk og skaldyr, der sælges i restaurantmiljøet. Folk går mindre ud og spiser i de lande, hvor vi eksporter til. Det er en stor del af salget, der pludseligt er udsat.

Kaj Schlie, adm. direktør, Seafood Danmark
Han ønsker ikke at komme ind på, hvor mange afviste ordrer, der konkret er tale om, men understreger, at man ved Seafood Danmark i de næste uger vil være ekstra påpasselig omkring ordrer, inden de bliver sendt afsted.

"Nogle kunder er naive og bestiller fisk, selvom de ikke er sikre på, at de kommer til at bruge dem. Vi leverer varen, og hvis kunden derefter ikke vil tage imod den, så skal vi kraftigt overveje, om vi fortsat vil have dem som kunder," siger Kaj Schlie.

Han forudser, at Seafood Danmark de kommende uger vil miste 30-40 pct. af omsætningen på den korte bane. Omsætning for Seafood Danmark lød i det seneste årsregnskab fra 2018 på 1,3 mia. kr.

Sårbart salg af jomfruhummer

I Danmarks Fiskeriforening er adm. direktør Kenn Skau Fischer opmærksom på udviklingen på det udenlandske marked.

"Vi kan se vigende priser på de fisk og skaldyr, der sælges i restaurantmiljøet. Folk går mindre ud og spiser i de lande, hvor vi eksporter til. Det er en stor del af salget, der pludseligt er udsat," siger han.

Ifølge Kenn Skau Fischer er det 90 pct. af de danske ferske fisk, der bliver solgt til det udenlandske marked.

"Selvom der stadig er behov for fisk i detailhandlen, er der nogle specifikke råvarer, som oftest bliver solgt på restauranter, der er sårbare. Det gælder for eksempel jomfruhummeren, der er en typisk restaurantfisk. Her skal der ikke mange aflyste ordrer til, før det begynder at se sort ud," siger han.

FødevareWatch har uden held forsøgt at kontakte dele af den danske fiskeindustri, der bl.a. sælger jomfruhummere til udlandet. Det har dog ikke været muligt at få bekræftet et stigende antal af aflyste ordrer på denne vare.

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier