De 5 Gaarde skal gentænkes efter Lensgreves farvel

Herregårdsfællesskab skal gentænkes efter farvel til Frijsenborg og Wedelsborg Godser, som leverede selskabets største produkt. Sådan lyder det fra selskabets nye direktør, der også forventer at få vendt minus til plus gennem et nyt forretningskoncept.  
Foto: Kim Haugaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix
Foto: Kim Haugaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

Der har ikke været skyggen af fortidens større magtopgør mellem rigets herremænd og godsejere, da Frijsenborg og Wedelsborg Godser og ikke mindst lensgreve Bendt Tido Wedell, trak sig ud af afsætningspartnerskabet De 5 Gaarde, som fremover kommer til at bestå af Constantinborg Gods, Gyllingnæs Gods og Schackenborg Gods.

Tværtimod har det været et helt udramatisk farvel, fortæller den nyudnævnte direktør for De 5 Gaarde, Jeppe Blas Kvorning, til AgriWatch.

"Bendt Tido Wedell ønsker har have et større fokus på sine egne produkter og sit eget varemærke. Derfor er vi gået hver til sit. Ingen har smækket med nogle døre. Det er en naturlig udvikling, efter at ejerkredsen go bestyrelsen af arbejdet tæt sammen siden 2001," siger han.

Men lensgreven er ikke den eneste, der siger farvel til en plads rundt om bordet, når der skal træffes beslutninger i selskabet. Merete Holch Povlsen, der ejer Gyllingnæs Gods afgiver ligeledes sin ejerandel, men hendes mand Troels Holch Povlsen forbliver i ejerkredsen.

Efter ændringerne har han 77 pct. af stemmerne i aktieselskabet og ejer 67-90 pct. af aktierne. Den resterende del ejes af Prins Joachim.

Skal finde en erstatning for kylling

Med et farvel til Bendt Tido Wedell mister De 5 Gaarde sit største produkt, som er kyllinger. Men det betyder ikke, at varemærket De 5 Gaarde skal ophøre. Det skal nytænkes, forklarer Jeppe Blas Kvorning.  

"Vi har en masse i støbeskeen inden for nye produktkategorier. Nærmere kan jeg ikke komme det, men en ting er helt sikkert. Vi har stadig vores fokus rettet mod at sikre den høje kvalitet og standard, som har gjort os til en etableret og markant spiller på markedet," siger han og bemærker, at måden, den ambition skal indfries på, er gennem et endnu højere produktfokus samt innovation.

Den nye direktør forventer, at han kan blive mere konkret vedrørende de nye tiltag inden jul.

Foruden kyllinger har De 5 Gaards produktportefølje indtil nu blandt andet også indeholdt specialøl, eddike, rapsolie og brødblandinger.

Ny direktør vil vende minus til plus

Selv om det ikke er nogen hemmelighed, at kyllingerne, der frem over skal sælges under navet Frijsenborg Herregårdskylling, har udgjort en stor del af forretningen, vil Jeppe Blas Kvorning ikke afsløre nogle konkrete tal på, hvor stor en andel fjerkræet har udgjort af salget.

Han vil kun sige, at det har været markant.

Den nyudnævnte direktør har heller ikke mange kommentar til, at selskabet har haft røde tal på bundlinjen de to seneste år.

I 2017 lød underskuddet på 428.000 kr. Året efter var det dykket til 789.000 kr.

De negative resultater forventer Jeppe Blas Kvorning dog snart er fortid, trods han ikke kan komme det nye forretningskoncept.

"Vi arbejder altid ud fra den intention om at få et positivt regnskab. Det gør vi også nu, " siger han uden at kunne nævne, hvornår selskabet skal have plus på bundlinjen.

Af regnskabet fremgår det, at der var forhåbninger om, at 2019 blev året, hvor et positivt resultat blev landet. Om det sker, blev der ikke sat ord på i samtalen med Jeppe Blas Kvorning.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch).

De 5 Gaarde bliver til tre, kyllingerne skæres væk og selskabet får ny direktør

De 5 Gaarde-rigmænd overtager konkursramt butikskæde

Afgående direktør for De 5 Gaarde: Jeg forlader mit barn

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også