I takt med at salget af laks fortsætter med at stige, kan der ifølge verdens største producent af den lyserøde spise være god mening i at gøre opmærksom på sig selv i alverdens køle- og fryseskabe.
Marine Harvest har i forbindelse med tirsdagens kapitalmarkedsdag netop lanceret et nyt globalt varemærke kaldet Mowi, og det skal i fremtiden også være navnet for den store koncern, der i år regner med at slagte i alt 380.000 ton laks.
"Det er et stort og spændene skridt, som vi tager i selskabet. Gennem Mowi og vores nye mærkevarestrategi kan vi kommunikere, at vi dækker hele værdikæden fra foder til tallerken. Vi ser frem til at annoncere vores nye Mowi-produkter i månederne som kommer," udtaler koncernchef i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, i en fondsbørsmeddelelse.
Produkterne under Mowi-brandet skal fra start lanceres i det, der benævnes som en række udvalgte markeder, og omdrejningspunktet vil være convenience-produkter.
"Mowi er et godt navn, som reflekterer den grundlæggende ånd, som har udviklet selskabet i de seneste 50 år. Fra den første laks i 1964 er vi vokset til at blive et globalt, helintegreret selskab, som dækker over stamfisk, foderproduktion, opdræt, forædling og salg," udtaler Alf-Helge Aarskog videre.
Den foreslåede navneændring skal godkendes af aktionærerne, og derfor er der i dag blevet indkaldt til ekstraordinær generalforsamling, hvor man vil behandle forslaget om navneændringen, der skal have effekt fra 1. januar 2019.
Norge eksporterede seafood for 7,8 mia kr i oktober
"Det har været et meget godt kvartal for Marine Harvest"
Verdens største laksekoncern lukker lukrativ kinesisk aftale med Alibaba