FødevareWatch

Cepos: En støtteordning til landbruget er en farlig glidebane

At drive landbrug er det samme som at drive virksomhed - begge er forbundet med risici, og ligesom skatteydere ikke skal punge ud, når virksomheders drift rammes af ydre forhold, så skal skatteydere heller ikke punge ud til landbruget, når det rammes af tørke, mener Otto Brøns-Petersen, analysechef fra Cepos.

Landbrugets tørkekrise skal ikke betales af skatteyderne, mener Otto Brøns-Petersen, analysechef fra Cepos. | Foto: PR/Cepos

Virksomhedsdrift er forbundet med risici - det gælder også driften af et landbrug. Tørkesituation er ikke hverken enestående eller fuldstændig uventet, og derfor er det vanskeligt at begrunde særlige støtteordninger fra Christiansborg, skriver analysechef Otto Brøns-Petersen i et debatindlæg til Altinget.

Han mener således, at der er flere argumenter for at skatteydere ikke skal betale landbrugets tørkekrise.

"Først og fremmest er kompensationen ikke gratis. Den skal i givet fald dækkes af skatteyderne, som modsat investorerne ikke selv har påtaget sig risikoen – og i øvrigt heller ikke har del i gevinsten. Tabet fra tørken forsvinder ikke, hvis der indføres en støtteordning. Det dækkes bare af nogle andre," skriver Otto Brøns-Petersen.

Dertil drager analysechefen paraleller til finanskrisen, hvor finansielle institutioner, der havde mulighed for at vælte risikoen over på det offentlige, påtog sig meget store risici - det samme senarie frygter han, hvis regeringen lukker op for særordninger til landbruget på baggrund af tørken. Dertil peger han på, at landbruget givetvis ikke vil være det eneste danske erhverv, der kunne tænke sig støtte eller lempelige regler, hvis der opleves faldende omsætning på grund af ydre forhold.

Ellemann udelukker ikke økonomisk hjælp til landmænd

Tørkeramte landmænd får hjælpepakke fra regeringen 

Schulstad-ejer vil hjælpe svenske landmænd med trecifret millionbeløb

Sukkerroeavlere til krisemøde: Det er ikke her-og-nu-hjælp vi har brug for

Mere fra FødevareWatch

Meyers har fået data på menuen for at holde på kunderne

Fødevarekoncernen har over de sidste to år arbejdet på digitale løsninger, der giver mere viden om, hvor mange der bestiller maden og om de kan lide den. "Det er en helt ny virkelighed for os og åbner for aftaler lang tid i forvejen med grossisterne," siger Meyers kommercielle direktør.

Dansk Dr Oetker-chef stiger i graderne

Efter fire år med ansvar for Storbritannien og Irland rykker Georg Heerdegen Parsbo fra nytår op i hierarkiet og ind i toppen af det tyske hovedkontor i Dr. Oetker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier