Danske slagtere oplever kraftig fremgang i convenience

I løbet af de seneste tre år er conveniencesalget "nærmest eksploderet" hos de 43 slagterbutikker under slagterfællesskabet Mad Med Mere.
Det er langt fra kun røde bøffer, lammekroner og pålæg, der ryger over diskene hos de danske slagtere. I dag er både mad på glas og asiatiske retter en del af repertoiret. | Foto: POLFOTO
Det er langt fra kun røde bøffer, lammekroner og pålæg, der ryger over diskene hos de danske slagtere. I dag er både mad på glas og asiatiske retter en del af repertoiret. | Foto: POLFOTO

De danske slagtermestre ridder på conveniencebølgen, som var deres spækbrætter surfboards.

Slagterkonceptet Mad Med Mere, der består af 43 selvstændige slagterbutikker landet over, har således oplevet en stigning på 51 pct. i salget af conveniencevarer i løbet af de sidste tre år.

Det fortæller slagter og kok hos Danske Slagtermestre og konsulent hos Mad Med Mere, Martin Beck Poulsen.

"Der er løbende kommet mere og mere efterspørgsel på convenience gennem flere år, men i løbet af de sidste fem til tre år er det nærmest eksploderet. Man skulle næsten ikke tro, at der er særlig mange folk, der laver mad derhjemme mere," siger han.

Martin Beck Poulsen, slagter og kok hos Danske Slagtermestre og konsulent hos Mad Med Mere. | Foto: Danske Slagtermestre.
Martin Beck Poulsen, slagter og kok hos Danske Slagtermestre og konsulent hos Mad Med Mere. | Foto: Danske Slagtermestre.

Martin Beck Poulsen peger på, at de danske slagtermestre er lykkes med at omsætte tidens generelle tendens til et øget salg i slagterforretningerne.

"Det handler om at følge med tiden. Førhen var en slagter jo kendetegnet ved, at han stod og solgte fersk kød, leverpostej og frikadeller. Nu er det som at komme ind i små maduniverser, når du træder ind i en slagterbutik. Der er alt fra hjemmesyltede ting, egnsretter, mad i bakker og andre convenienceprodukter. Der er efterhånden mange kokke ansat, ligesom slagterne er blevet 100 gange dygtigere til at lave mad og sætte det sammen med lækre grøntsager og spændende nye smagskombinationer," lyder det videre.

Nytårssalg steget med 100 pct

Fremgangen i salget af convenienceprodukter i de danske slagterbutikker skyldes ikke bare, at slagterne først for alvor fik øjnene op for færdigmaden for tre år siden, understreger Martin Beck Poulsen, uden dog at kunne sætte tal på fremgangen.

"Et håndgribeligt eksempel er dog vores nytårsmenu ud af huset. Den er steget 100 pct. i løbet af de sidste tre år. Sidste år solgte vi 25.000 menuer, mens det tal lå på 12.500 for tre år siden," siger han.

Han betegner udviklingen som meget positiv og mener, at det øgede salg er med til at løfte standarden på tværs af slagterne i Danmark.

"Det er med til at udvikle butikkerne. Slagteruddannelsen er også allerede lavet om, så det hedder gourmetslagter. I dag er der brug for at uddanne madmennesker, der har forstand på andet end at skære kød ud. De skal også vide præcis, hvordan stegen skal steges, og hvilke grøntsager der passer til. De skal vide alt om kødet fra det gik ude på marken, til det hænger og modner på krogen i butikken," siger han.

Han understreger videre, at det er Danske Slagtermestres klare vurdering, at det øgede conveniencesalg viser sig positivt på slagternes økonomiske resultater.

Omstillingsparathed skal sikre fortsat vækst

Martin Beck Poulsen fremhæver Mad Med Mere-slagternes koncept med mormormad og lokale egnsretter som medårsag til, at conveniencesalget er styrket.

Det gælder dog også om at være med på de seneste madtrends.

Det afspejler sig i slagternes produktion af mad på patentglas, der skal holde bedre på vitaminerne og aromaerne, samt langtidstilberedt mad, ligesom slagterne begiver sig mod fremmede kulinariske himmelstrøg som eksempelvis det asiatiske køkken.

"Fremadrettet tror jeg, udviklingen fortsætter med, at slagterne bliver gourmetbutikker, men stadig på slagterfacon. Vi er ikke kokke, men vi vil rigtig gerne slå et slag for, at vi kan lave de her brasserie-retter, simreretterne, egnsretterne og mormormaden – men vi kan også komme med nye spændende ting og følger med i trendsene," forklarer han.

Lykkes det, vurderer han, at udviklingen i conveniencesalget fortsætter med at stige.

"Jeg tror, udviklingen fortsætter. Convenience er et vidt begreb, og det er jo ikke kun en færdigret, man kan tage med hjem. Det dækker også hjemmelavede saucer, pølser, bakker med kartofler, der skal i ovnen og hjemmesyltede ting," siger han.

Det øgede conveniencesalg har eksempelvis også løftet salget af mere traditionelle slagterprodukter som spegepølser. Særligt tapaspølser oplever markant salgsfremgang, fortæller han.

Hårdt marked

De danske slagtere er langt fra de eneste inden for fødevarebranchen, der har set sig lune på convenience. I flæng kan nævnes hele dagligvarehandlen anført af Coop og Dansk Supermarked, ligesom hele måltidskassemarkedet, der vurderes at omsætte for en mia. kr. om året, er bygget på conveniencebølgen, sammen med en generelt stigende tendens i forbrug af drikke og fødevarer, der bliver indtaget uden for hjemmet.

Martin Beck Poulsen medgiver da også, at konkurrencen er "sindssyg hård", men tror på slagternes plads i markedet.

"Vi skal være der, hvor folk går ned til den lokale slagtermester, fordi de har tiltro til ham. Han bor måske i lokalområdet og alting bliver lavet fra bunden i hans forretning. Produktionen er ikke centreret i en eller anden kæmpestor facilitet, hvorfra der bliver produceret til samtlige butikker," fortæller han.

Jais Valeur ser tegn på ny konkurrencesituation

Coop vil have en tredjedel af måltidskassemarkedet inden for tre år

Måltidskassefirma får ny formand

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også