Chr. Hansen fjerner produkter med lav profit fra Natural Colors

Foodservice-industrien og McDonalds påvirker ingrediensfirmaets forretning af naturlige farver til føde- og drikkevarer, siger Cees de Jong.
AF RITZAU FINANS

De seneste to år har ingredienskoncernen Chr. Hansen arbejdet for at forbedre indtjeningen på salget af naturlige farvestoffer i forretningsområdet Natural Colours.

I regnskabsåret 2016/17 blev overskudsgraden forbedret, og på to år er EBIT-marginen steget til 12,9 pct. fra 8,3 pct., fremgår det af årsregnskabet, der blev fremlagt onsdag morgen.

"Sidste år så vi en signifikant forbedring af rentabiliteten, og det har vi opnået ved at se på vores produktportefølje og fjerne de produkter, der ikke indbringer en tilstrækkelig profit."

"Det vil vi fortsætte med. Så vores vækst volumenmæssigt vil måske være lavere, men den generelle vækst vil være på linje med vores langsigtede forventninger," siger Cees de Jong, administrerende direktør i Chr. Hansen, til Ritzau Finans i forbindelse med regnskabet.

I løbet af året har der også været fremgang i konverteringen fra syntetiske til naturlige farvestoffer i fødevareindustrien i USA, Sydamerika og Asien-Stillehavet. I USA leverede konverteringen til naturlige farver en tocifret vækst, og de positive takter ventes at fortsætte.

"Konvertering er i gang, og vi ser nu, at leverandørerne inden for området "food service" går mod mere naturlige løsninger. McDonalds var en af de første til at annoncere, at det ville bruge naturlige farver, og nu ser vi andre følge det eksempel," siger Cees de Jong.

Han venter, at forretningsområdet Natural Colors vil vokse organisk med 10 pct. i regnskabsåret 2017/18, hvilket er på linje med de langsigtede målsætninger.

I første omgang har Chr. Hansen fortalt, at konverteringen vil være med til at drive væksten i divisionen i den nuværende strategiperiode, der løber til 2019/20, men den administrerende direktør forudser, at det også vil være en vigtig bidragyder fremadrettet.

"Jeg tror, at det vil være en vigtig drivkraft i USA for Natural Colors - også efter den planlagte periode. For nogle af de store mad- og drikkevareproducenter er det en svær proces."

"De skifter ikke kun farver, men også til naturlige smage og forsøger at komme af med andre kunstige ingredienser. Derfor tager det noget tid at konvertere de eksisterende produkter," siger Cees de Jong.

Chr. Hansen leverede en samlet organisk vækst på 10 pct. i kvartalet og en EBIT-margin på 28,9 pct. I 2017/18 venter selskabet at vokse mellem 8-10 pct. organisk, mens EBIT-marginen ventes at lande på niveau med det netop afsluttede regnskabsår.

Ingrediens-direktør: Klogt at sigte på linje med langsigtede mål fra start

Chr. Hansen når årsomsætning på over én milliard euro

Chr. Hansen-optakt: Udmeldingerne om næste år er i fokus

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også