Fødevarevirksomheder hylder Japan som trendsættende nation

Danske fødevarevirksomheder som Novozymes, Danish Crown, Essentia og KMC er med på det igangværende erhvervsfremstød i Japan. Fælles for dem er, at de ser den trendsættende nation som et særligt vigtigt marked.
Andy Fordyce, koncerndirektør med ansvar for føde-og drikkevarer i Novozymes. | Foto: Novozymes
Andy Fordyce, koncerndirektør med ansvar for føde-og drikkevarer i Novozymes. | Foto: Novozymes

Japan er et vigtigt marked for flere af Danmarks største fødevarevirksomheder. Derfor er flere af selskaberne netop nu med i erhvervsfremstødet i landet, hvor også adskillige ministre og det danske kronprinsepar deltager.

Det gælder blandt andet Novozymes, der sammen med japanske forskere har arbejdet på at udvikle et enzym til nedbrydning af laktose på virksomhedens laboratorium i Tokyo. Et vigtigt gennembrud, fordi omkring 80 pct. af asiaterne, inklusive japanere, ikke er i stand til at nedbryde laktose.

Det skriver Børsen.

"Japan er vigtig for os, fordi de har en enestående forskningskultur, som det er lykkedes os at plugge ind i. De er også trendsættere netop i nye måder at anvende enzymer på i fødevareindustrien. De har hjulpet os til at blive bedre og vokse – både i Japan og andre steder i verden," siger Andy Fordyce, koncerndirektør med ansvar for føde-og drikkevarer i Novozymes, til avisen.

Foruden Novozymes udtaler også Essentia, Danish Crown og KMC i artiklen, at de anser Japan som et særligt interessant marked, fordi det er en trendsættende nation.

Fynbo Foods vil fortsætte kraftig vækst i Japan

Frihandelsaftale giver dansk landbrug japansk luft under vingerne

Håb om flere ingredienser og mere oksekød til Japan

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også