Danpo vil have del i salg af dyrere kyllinger

Salget af økologiske kyllinger og kyllinger fra friland går frem, og med nyt brand vil producenten Danpo have del i det bæredygtige marked.
Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Forbrugerne hiver i stigende grad kyllinger fra De Fem Gaarde, Løgismose og Himmerland ud af kølemontrerne, og nu vil den store Danpo-producent have del i markedet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danpo, hvori producenten lancerer sit nye brand De Danske Familiegårde.

Det er ifølge meddelelsen en stor satsning på økologiske kyllinger og fritgående kyllinger, og konceptet "skal løfte og drive udviklingen for bedre dyrevelfærd på de danske spiseborde," som det hedder.

Som baggrund for beslutningen om at satse mere på de to dyrere typer kylling, henviser Danpo til en forbrugerundersøgelse, som producenten har fået foretaget sidste år.

"Forbrugerundersøgelsen viste, at der er en stor del, som ønsker sig økologi og dyrevelfærd, men at det naturligvis også handler om pris. Derfor vil Danpo med det nye koncept imødekomme ønskerne med økologiske kyllinger foruden fritgående kyllinger, der har et lavere prispunkt, men stadig holder den høje kvalitet og den høje velfærd," udtaler adm. direktør Mark Hemmingsen i meddelelsen.

Danpo køber majoritet i økologiske Sødam

I april 2016 købte den svenskejede Scandi Standard-koncern gennem kyllingeselskabet Danpo den bestemmende anpart i Sødams Øko Fjerkræslagteri, og dermed lagde selskabet nogle af grundstenene for den satsning som nu rulles ud gennem De Danske Familiegårde.

"Kategorien for andre typer kylling end den traditionelle slagtekylling vokser mere end det generelle forbrug af kylling. Danpos engagement med Sødam er en forretningsmæssig sund mulighed for at deltage i og stimulere til efterspørgselsbaseret vækst i kyllingekategorien," hed det i den meddelelse, som blev sendt ud i forbindelse med overtagelsen.

Landmand Hans Johnsen startede det økologiske opdræt af kyllinger i Skærbæk tilbage i 2000 og Sødams Øko Fjerkræslagteri med adm. direktør Michael Orbesen har eksisteret siden 2009.

På Sødams slagteri slagtes der i dag godt 500.000 kyllinger, og i 2015 omsatte man for omkring 18 mio. kr.

Voksende forretning

Scandi Standard omsatte i 2016 samlet for seks mia. svenske kr. og har udover Danpo brands som Kronfågel, Den Stolte Hane og Naapurin Maalaiskana.

I forbindelse med aflæggelsen af regnskabet for tredje kvartal 2016 i den store svenske koncern, sagde koncernchef Leif Bergvall Hansen til FødevareWatch:

"Vi har opkøbt Sødams Øko Fjerkræslagteri, og det skal hjælpe os med at skabe en større differentiering i markedet. Vi har fokus på flere premium-koncepter af forskellig karakter, fordi danske forbrugere er parate til at betale en højere pris, end det som er muligt i dag. Der har vi en væsentlig rolle i at sikre, at forbrugeren har de valgmuligheder på en god måde."

Danpo-ejer går frem trods dansk akilleshæl

Fugleinfluenza giver Danpos ejer massiv mavepuster

Danpo henter ny chef i Rynkeby

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også