Den norske fødevarekoncern har defineret seks forbrugertrends, der skal satses intensivt på fremadrettet. Det gælder både for koncernens eksisterende virksomheder og mærker samt fremtidige opkøb.
Orklas øverste ledelse har i de sidste to år arbejdet på at destillere de vigtigste forbrugertrends ned, så den vidt forgrenede fødevarekoncern kan nå sit mål om en vækst i driftsoverskud på mellem 6 og 9 pct. om året på koncernens mærkevarer.
Orkla vil tilgodese de seks trends gennem stærke lokale mærker, forklarer koncernens topchef, Peter A. Ruzicka, i et interview med FødevareWatch i Oslo.
"Nye forbrugertrends stiller stadig større krav til lokal tilpasningsevne og innovation. Vi skal bruge vores unikke kunde- og forbrugerindsigt til at møde disse nye forbrugertrends med vores egne lokale mærkevarer," siger han.
De seks forbrugertrends er økologi, nydelse, free from, etik og miljø, sundhed og velvære og convenience.
"Disse trends vil påvirke alle vores kategorier og have betydning for innovation og videreudvikling af kategorierne," siger han.
Convenience byder på mange muligheder
En af de vigtige forbrugertrends er convenience, som Orkla ser mange muligheder i.
"Vi har mange produkter, der peger ind i conveniencetrenden. Det er selvfølgelig i høj grad en masse af vores brands og produkter under confectionary og snacks, men også flere madprodukter, der er enkle at konsumere," siger koncerndirektøren.
Det er dog vanskeligt at gennemskue, om det øgede salg af convenience er til fødevarekoncernens fordel.
"Det er svært at svare på. Det kommer an på i hvilken kategori, men du ser ofte en større betalingsvillighed, når det drejer sig om convenience. En flaske cola koster jo mere på benzinstationen end i et supermarked, til gengæld er volumenerne også mindre," siger han videre.
Inden for conveniece fremhæver Peter A. Ruzicka Orklas lanceringer af madbarer, sundere snack produkter, bage- og dessertmiks og færdigretter. Han fortæller i øvrigt, at flere og flere af produkterne er økologiske eller vegetariske.
Inden for convenience-segmentet råder Orkla alene i Danmark over Beauvais, Risifrutti, Grandiosa, Naturli' Foods og Bähncke med flere.
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.