FødevareWatch

Tulip køber Tjæreborg Leverpostej

Som et led i Danish Crowns 4WD-strategi overtager Tulip Food Company postejselskabet Tjæreborg Leverpostej.

1. juni bliver den vestjyske postejproducent Tjæreborg Leverpostej A/S en del af Tulip Food Company.

Det skriver Tulip i en pressemeddelelse, hvor købssummen ikke oplyses.

"Leverpostej er en meget traditionsrig og dansk kategori, hvor vi vil være den foretrukne leverandør, og Tjæreborg er netop en dedikeret leverpostej-fabrik med fokus på håndværk, innovation og passion. Så vi ser rigtig meget frem til, at Tjæreborg Leverpostej A/S og de dygtige medarbejdere bliver en del af Tulip-familien," siger direktør Kasper Lenbroch fra Tulip Food Company i meddelelsen.

Med opkøbet styrker Tulip sin position inden for niche- og specialprodukter og øger samtidig konkurrencen mod leverpostejskonkurrenten Stryhns, som bl.a. ejer Royal Leverpostej.

Tulip skriver, at den langt mindre postejproducent skal fortsætte som en selvstændig enhed i koncernen, hvor selskabets fremtidige opgave bl.a. bliver at fastholde fokus på udvikling og innovation, mens Tulip Food Company skal give mere power inden for markedsføring og forbrugerindsigt. Hertil kommer en række administrative fordele.

"Vi glæder os til at gå en spændende, stærk og robust fremtid i møde sammen med Tulip Food Company, der har en helt anden adgang til markedet via især salgs- og markedsføringsindsatsen. Det har betydet meget for dette salg, at Tulip vil fastholde den fokus og ekspertise, som vi bryster os af, og vi kommer til at blive en del af et meget stærkt team. Det kan vi kun glæde os over," udtaler Karsten Engebæk.

Han har siden 2011 siddet som fabriksdirektør for Tjæreborg Leverpostej og siden 2015 været hovedaktionær i foretagenet.

Modsat Tulip lever Tjæreborg Leverpostej ikke af at lave produkter i eget navn, men private label-produkter for en lang række danske supermarkeder.

Et selskab med tilbagegang

Efter en årrække med stigende indtjening pegede pilen i 2015 for andet år i streg nedad for Tjæreborg Leverpostej.

Nettoresultatet faldt med 56 pct. fra 1,9 mio. kr. i 2014 til knap 900.000 kr. i 2015. Samtidig faldt egenkapitalen markant fra 14,6 mio. kr. til 5,9 mio. kr. Bruttofortjenesten tog et dyk fra 12,3 mio. kr. til 10,7 mio. kr., hvilket er det laveste niveau siden 2007 for.

Tilbagegangen er fortsat i 2016, hvor overskuddet er faldet til 676.000 kr., mens bruttofortjenesten er faldet med omkring 600.000 kr. til 10,2 mio. kr.

Leverpostejens mester er ude med klart forbedret resultat

Markant tilbagegang for vestjysk postejproducent

Fejl i udløbsdato på leverpostej solgt i hele landet

Mere fra FødevareWatch

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Flere restauranter er begyndt at få øjnene op for sexisme- og chikaneproblemer, men der er grundet få indberettede sager uenighed om, hvor stort problemet i virkeligheden er. ”Bare fordi, der ikke kører nogle sager, betyder det ikke, at der ikke er et problem,” siger talsperson fra 3F.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier