I de seneste år har kinesiske Alibaba styrket tilførslen af europæiske varer, herunder har der været fokus på europæiske fødevarer til afsætning på det kinesiske marked, hvor kæden har omkring 440 millioner brugere.
Nu er turen kommet til, at europæiske og danske forbrugere skal kunne handle via Alibaba.
Det skriver Politiken.
"I fremtiden vil vi have en forretningsdel i Danmark, som servicerer danske forbrugere. Gennem Alibaba skal de kunne købe frisk frugt fra Californien, bøffer fra Argentina og bananer fra Filippinerne," siger Joseph C. Tsai, der er medstifter og næstformand i Alibaba, til Politiken.
Det fremgår dog ikke, hvornår Alibaba konkret er klar til at byde de første danske forbrugere velkommen.
Handelsplatformen er større end Amazon og Ebay tilsammen og i 2016 omsatte selskabet for svimlende 3122 mia. kr. - eller for 8,5 mia. kr. om dagen.
Øget fokus på fødevaresikkerhed
Alibaba har på det seneste styrket indsatsen inden for fødevaresikkerhed.
I samarbejde med det newzealandske mejeri Fonterra vil man i et pilotprojekt bruge blockchain-teknologien, der kendes fra Bitcoin, til at øge sporbarheden på fødevareområdet.
Det skriver Nzherald.
Blockchain-teknologien blev oprindeligt udviklet til at spore online-overførsler, for at undgå fusk i handel med de såkaldte Bitcoins.
"Projektet vil skabe sporbarhedsmodeller og give nye teknologier til at stoppe produktionen af falske og bedrageriske fødevareprodukter," siger direktør i Alibaba i Australien og New Zealand, Maggie Zhou, til Nzherald.
Danmark åbner pavillon hos gigantiske Alibaba
Alibaba investerer stort i onlinesalg af fødevarer
Gylden mulighed: 423 millioner brugere er parat til danske fødevarer