Arla vil lukrere på stigende kinesisk økologiappetit

Økologi udgør stadig under 1 pct. af det samlede detailsalg af fødevarer i Kina, men det store potentiale får Arla til at til at spejde mod øst.
Foto: Jyllands-Posten
Foto: Jyllands-Posten

Interessen for økologi spreder sig med stormskridt, og det gør sig også gældende i Kina, som har oplevet et boom i forbruget af økologiske fødevarer. I 2015 landede det samlede salg i Kina på godt 35 mia. kr., hvilket er en stigning på omkring 20 pct. fra 2014.

Det skriver Børsen.

Økologi udgør dog stadig under 1 pct. af det samlede detailsalg af fødevarer, men det store potentiale får flere danske virksomheder til at spejde mod øst. Heriblandt mejerigiganten Arla, der har sat sig som mål at blive nr. 1 i Kina på økologisk mælk i 2020.

"Vi er i forvejen verdens største producent af økologisk mælk og har råvarefaciliteterne til at drive et så stort og voksende marked som det kinesiske. Og med den vækst, vi ser på økologi i øjeblikket, så mener jeg helt bestemt, det er en realistisk målsætning," siger Tim Ørting Jørgensen, koncerndirektør for Arlas internationale forretning, til Børsen.

Ifølge Mark Tanner, direktør i analysebureauet China Skinny, har danske virksomheder et godt renommé, når det kommer til økologi. Han fortæller, at der har været en stribe eksempler i Kina, hvor det blev afsløret, at økologiske landbrug slet ikke overholdt reglerne - også selvom de blev kontrolleret af myndighederne. Det har fået mange forbrugere til at foretrække importerede varer, hvor man kan stole på økocertificeringen.

Kina trækker danske mælkebønder ud af krisen

Arla-konkurrenter vil tjene på kinesernes ændrede morgenmadsvaner

"Verdensbilledet ændrer sig hurtigere, end man kan nå ud og malke køerne"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også