Morgenmad pynter på svigtende salg hos McDonald's

Omsætningen falder for tiende kvartal i træk, men denne gang ikke så meget, som det var forventet.
Foto: AP
Foto: AP
AF RITZAU

Verdens største fastfoodkæde, McDonald's, solgte mere i fjerde kvartal af 2016, end analytikerne havde forventet. 

Det er især kædens satsning på morgenmad, der har lokket flere kunder i butikken, fremgår det af regnskabet ifølge Reuters. 

Alligevel er det tiende kvartal i streg, at omsætningen falder for McDonald's på verdensplan. 

I alt blev der langet blandt andet burgere, cola, kaffe og morgenmad over disken for 6,03 mia. dollar, hvilket svarer til næsten 42 mia. kr.

Det var en smule mere end de 5,99 mia. dollar, som analytikerne havde sigtet efter. 

McDonald's erklærer sig tilfreds med regnskabet, som virksomheden mener, er udtryk for en succesfuld ny strategi, som blev lanceret i 2015.

"For McDonald's var 2016 et år med en meningsfuld forandring, hvor vi fokuserede mere på nøgleelementerne i vores nye plan," siger administrerende direktør Steve Easterbrook ifølge AFP.

Han nævner et større fokus på kundernes ønsker som en vigtig del af strategien.

Selv om omsætningen falder igen, er der forsat sorte tal på bundlinjen. Her blev overskuddet i fjerde kvartal på 1,19 mia. dollar. Det svarer til 8,2 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også