Danone oplever svageste vækst i et årti efter sløjt salg af babymad

Den franske mejerigigant har ikke samme gang i salget af babymad som tidligere. Det sætter spor i det netop aflagte kvartalsregnskab.
AF RITZAU FINANS

Verdens største yoghurtproducent, Danone, har i tredje kvartal måttet notere den svageste slagsvækst i mere end et årti.

Omsætningen blev godt nok øget med 2,1 pct. i sammenligneligt salg. Men analytikerne havde ifølge en rundspørge foretaget af Bloomberg ventet en omsætningsvækst på 2,4 pct.

Tilbagegangen kommer, samtidig med at der er tilbagegang på markedet for babymad, som traditionelt er et af Danones hurtigst voksende forretningsområder.

Markedet for babymad er presset af, at Kina er ved at modernisere reglerne for modermælkserstatning oven på bekymring for produktsikkerhed skabt af et boom i online køb af udenlandske babymad.

Men hvor det i første omgang har øget efterspørgslen, er der nu et udsalg blandt de europæiske fødevareproducenter, som er i gang med at tømme deres lagre for i stedet forberede sig på de nye kinesiske regler.

Danone er blandt de mest populære producenter af modermælkserstatning i Kina.

Selskabets enhed, der fremstiller erstatningsprodukterne, havde i tredje kvartal en salgsfremgang på 1,7 pct. Her havde analytikerkorpset sigtet mod en fremgang på 2,5 pct.

Godkendelse af Danones millardopkøb i USA nærmer sig

Mad til de mindste er blevet en kæmpeforretning

Danone løfter overskuddet med dyrere yoghurt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også