Skinkesalat, rejesalat, hønsesalat og tunsalat. Danskerne dropper i stigende grad de i 1990’erne så populære pålægssalter med majonæse. I stedet vælger flere at lægge kød-erstatningsprodukter i indkøbskurven, skriver B.T.
”Vi er på vej væk fra de produkter, der er majonæse i, altså de her frokostsalater. Det var stort i 80’erne og op gennem 90’erne, men nu er vi på vej væk fra dem,” siger Lars Aarup, der er analysechef i Coop til B.T.
I stedet køber danskerne i stigende grad kød-erstatningsprodukter, der typisk lavet af soja, tang eller hvede og ofte udformet, så de ligner hakkebøffer, pølser eller kødpålæg. Sidste år steg salget af denne type produkter med 30 pct., og Lars Aarup vurderer, at salget vil stige med 60 pct. i år.
Markedet for erstatningsprodukter er ifølge B.T. blevet større, så der i dag er 10 gange så mange produkter som for seks år siden.