Hartmann-rival vokser i Europa og USA

Finsk emballagekonkurrent til danske Brødrene Hartmann oplevede gode takter i USA og Europa i andet kvartal.
Foto: Jakob Carlsen/Ritzau Scanpix
Foto: Jakob Carlsen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Den finske emballagekoncern Huhtamäki, der er konkurrent til danske Brødrene Hartmann, har løftet både omsætning og indtjening i andet kvartal, hvor der har været gode takter i USA og Europa.

Selskabet, der blandt andet sælger emballage inden for pap, plastik og papir, løftede salget til 742 mio. euro, hvilket var en fremgang fra 714 mio. euro i andet kvartal 2015, viser regnskabet fredag morgen.

Det var samtidig en spids under det forventede, da aktieanalytikere adspurgt af Bloomberg havde ventet en omsætning på 755 mio. euro.

Det højere salg løftede indtjeningen, hvor driftsoverskuddet før skat og renter steg med omkring 8 mio. euro til77,8 mio. euro, hvilket til gengæld var lidt højere end forventet.

"Vores forretning gjorde det godt i andet kvartal, hvilket traditionelt set er vores højsæson. Selskabets sammenlignelige vækst lød på 6 pct.

Handelsforholdene var forholdsvis stabile i de modne markeder i Vesteuropa og Nordamerika," siger Jukka Moisio, administrerende direktør for Huhtamäki, i en kommentar til regnskabet.

Han fremhæver samtidig gode takter i Indien, Østeuropa og Sydøstasien, mens det ser mere udfordrende ud i Afrika.

I divisionen "molded fiber", som er det direkte konkurrerende forretningsben til Brødrene Hartmann, lå salget derimod fladt på 66,2 mio. euro i andet kvartal.

Divisionen, der sælger emballage til æg og frugt, var dog presset af valutaudsving, og renser man for den post, steg salget med 5 pct., hvilket forklares med øget kapacitet i Storbritannien og Egypten.

"Den samlede efterspørgsel på støbepap-æggebakker var relativt stabil. I Østeuropa steg efterspørgslen på æggebakker på bekostning af æggekartoner. Efterspørgslen efter støbepap-frugtemballage var beskeden på grund af en svag høstsæson på tværs af flere markeder.

Priserne på genbrugsfibre var relativt stabile, men blev på et højere niveau på visse vækstmarkeder, hvor svækkelsen af lokale valutaer gjorde eksport mere attraktivt. Konkurrencesituationen var hård," skriver det finske selskab om divisionen.

Huhtamäki har ikke konkrete forventninger til 2016, men skriver blot, at det via en god finansiel position vil være i stand til at adressere gode vækstmuligheder.

Brødrene Hartmann kommer med regnskab for andet kvartal den 18. august.

Valuta skær millioner af toplinjen hos æggebakkeproducent

Æggebakkekongen har stor stigning i arbejdsulykker

Stabil æggebakkeproducent løfter omsætning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også