Det er omkring et år siden, at takeaway-portalen Hungry Group for første gang etablerede sig i udlandet.
Selskabet, der herhjemme driver siden hungry.dk, gjorde sit indtog i Irland i maj sidste år, og her har man nu samarbejde med omkring 700 restauranter.
I september gik turen til Holland, og her er over 2.000 restauranter nu i folden.
"Jeg er egentlig meget tilfreds med den start, vi har fået. Vi følger de planer, som vi lagde, da vi gik ind," siger stifter og formand Morten Larsen, der for år tilbage var direktør hos Just-Eat.
Det hollandske marked er det største af de markeder, Hungry Group er på, men det er til gengæld også det mest konkurrenceprægede.
Den lokale spiller Takeaway.com er størst, men Just-Eat og Hungry.nl følger efter som mindre spillere.
"Vi har efterhånden en bred dækning i Holland. Takeaway.com har samarbejde med omkring 5.000 restauranter, så der er et stykke op for os. Men det er ikke nødvendigvis et mål for os at være hos alle, for vi vil gerne være en side, som vægter kvalitet højt," siger Morten Larsen.
Til sammenligning er der ifølge Morten Larsens vurdering omkring 1.500 relevante restauranter at samarbejde med i Irland, hvor Just-Eat er den altdominerende spiller.
Hungry Groups strategi er - ligesom i Danmark - at tilbyde restauranterne en lavere pris end sine konkurrenter.
"Uanset hvor man kommer hen i verden, går folk op i økonomi, så derfor har mange restauranter været interesseret i at samarbejde med os som et billigere alternativ. Men det er lige så vigtigt at få forbrugerne med, og her går det også som planlagt," siger Morten Larsen, der fortæller, at man blandt andet tilbyder rabatter til forbrugerne gennem stempelkort.
Lanceringen uden for Danmark har kostet adskillige millioner kroner, og der er et stykke vej til sorte tal på bundlinjen.
"Opstarten kræver investeringer, og derfor kommer det også til at tage en del tid, inden vi har overskud i Holland og Irland. Det kommer også meget an på, hvor meget vi kommer til at investere i forretningen," siger Morten Larsen.
Han fortæller, at han og selskabets fokus i første omgang skal være på at skabe rentable forretninger, inden man vil kigge mod nye lande.
Hungry Group har fravalgt en strategi om at få skudt ekstra kapital ind for at skabe hurtig vækst.
"Jeg tror på, at det giver mere kvalitet til virksomheden, at vi kan skabe en forretning, man kan tjene på, og hvor det ikke bare handler om toplinjevækst for enhver pris. Vi er ikke gået ind i det her for bare at vokse og så en dag blive solgt. Intentionen har været at bygge en velsmurt forretning," siger Morten Larsen.
Han fortæller, at Hungry Group i år regner med at formidle take-away-salg for over 300 mio. kr.
Just Eat falder efter topchefer sælger ud
Robot skal være Domino's pizzabud
Tysk takeaway-tjeneste åbner op i København
Just Eat slår alle rekorder - runder ny milliardmilepæl