Chr. Hansen klar til at ride med på naturlig farvebølge i USA

Den danske ingredienskoncern ser store muligheder på det amerikanske marked for naturlige farvestoffer.
Foto: PR
Foto: PR
RITZAU FINANS

Chr. Hansen, der blandt andet producerer naturlige farvestoffer til mad og drikkevarer, har gennem flere år ventet på, at det amerikanske marked skulle tage de naturlige farvestoffer til sig.

Og nu er den udvikling stille og roligt ved at tage fart. På selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag var der blandt andet fokus på, at flere store spillere har meldt ud, at de vil bruge naturlige ingredienser, eksempelvis Nestlé USA og Mondelez. Det sker som følge af en forbrugertrend, der peger mod mere naturlige produkter.

Chr. Hansen er helt klar til at hoppe med på vognen, lød det. Men det er en udvikling, der tager tid, fastslår chef for divisionen Natural Colors, Jørgen M. Erichsen.

"Vi har jo talt om det i et stykke tid, og mange af de store spillere er gået ud og har proaktivt kommunikeret deres ambitioner om at konvertere fra syntetiske farve- og smagsstoffer," siger han til Ritzau Finans.

"Det, vi nu kan se, er, at det begynder at ske, men vi forventer også, at det bliver en konvertering, der kommer til at tage et stykke tid, og nogle af dem, der allerede har proklameret konvertering, vil nok være længere tid om det end andre," fortsætter han.

Divisionschefen tilføjer, at det for nogle selskaber er en stor omvæltning at konvertere, og at de først er ved at undersøge, hvordan det kan lade sig gøre.

Stor organisk vækst i Nordamerika

Chr. Hansens farvedivision mener at sidde på omkring 20 pct. af natural colors-markedet globalt. Selskabets markedsandel i USA er dog mindre end den globale, lyder det fra Jørgen M. Erichsen, og der er også andre ingrediensselskaber, der kommer til at nyde godt af konverteringen.

"Vi konkurrerer med flere andre spillere derover - vi er absolut ikke de eneste - men vi har godt engagement med mange af dem, der har meldt ud allerede," siger han.

Chr. Hansen har fremadrettet en forventning om 10-20 pct. organisk vækst i Nordamerika - netop på grund af konverteringen. Natural Colors klarede for nylig en organisk vækst på 21 pct. for hele divisionen i andet kvartal 2015/16 mod 11 pct. i samme kvartal året før.

Generelt klarede afdelingen sig bedre end ventet blandt analytikere adspurgt af Ritzau Estimates og både top- og bundlinjen voksede. EBIT-marginen lød på 11,9 pct. Det er dog stadig langt under selskabets øvrige divisioner.

Chr. Hansen kigger på opkøbsmuligheder for farveafdelingen

Aktieanalytiker overrasket over Chr. Hansens kursfald

Ugen der gik: Detailgiganternes kamp stjal billedet

Jørgen Leth skal give landmændene en kollektiv krammer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter