Gennem en stabil mængde mælk, optimal udnyttelse og produktion af niche-oste har Them Andelsmejeri formået at holde en stabil omsætning trods mælkeprisernes dramatiske fald.
Det skriver Midtjyllands Avis.
Det står i skarp kontrast til gigantmejeriet Arla, som i sidste uge præsenterede et regnskab med en lavere omsætning på 3,3 pct. og og en spareplan på 750 mio. kr. frem til 2020. Det er hovedsageligt den pressede mælkepris, som er skyld i Arlas faldende omsætning.
Alette Algreen-Ussing, direktør i det lille mejeri i Them, vil af princip ikke oplyse de eksakte regnskabstal, men oplyser til avisen, at omsætningen er "fornuftig" og at den ikke er faldet det seneste år. Samtidig har mejeriet holdt mælkemængden på et stabilt 59 mio. kilo om året.
"Det er lykkedes os at opretholde vores omsætning, fordi vi har fokus på vores mærkevarer, og mælkemængden passer. Desuden har vi haft held til at lancere nye Them-oste, som kunderne har taget godt imod, forklarer mejeridirektøren," siger Alette Algreen-Ussing til Midtjyllands Avis.
Hun tilføjer, at den stabile omsætning også skyldes fokus på mejeriets mærkevarer og nichestrategi, hvor kvalitet og dyrevelfærd er i fokus.
Desuden har mejeriet også et internt kvotesystem, som skal sikre, at mejeriet ikke får for meget mælk og samtidig får den mælk af højest kvalitet.
Them Andelsmejeri trodser mejerikrig
Danske virksomheder klar til at lande aftaler på Anuga
Shanghai-messe skal bane vejen for ny dansk øko-eksport