DLG har solgt sine sidste 49 pct. i kartoffelselskabet Danespo, og dermed tager grovvareselskabet endnu et skridt væk fra de fødevarer, som fylder mindre og mindre i selskabet.
Endnu en dag og endnu et frasalg. DLG solgte i sidste uge sin halvdel i grøntvirksomheden Gasa, og nu er turen så kommet til kartoffelselskabet Danespo, som DLG ejer 49 pct. af.
Køberen er nordfranske Florimond Desprez, og de vil ligesom den anden storaktionær, DLF eje 49 pct. af aktierne i ejerstrukturen bag Danespo A/S. De resterende to pct. ejes af avlere og medarbejdere.
"Det er vigtigt for en virksomhed at have de rigtige ejere," udtaler Steen Bitsch, adm. direktør i Danespo og fortsætter:
"Florimond Desprez er det rigtige bud herpå. Vi har fået et godt indtryk af Florimond-Desprez i købsprocessen og ser mange samarbejdsmuligheder med Germicopa. DLF vil fortsat garantere den danske forankring, men vi arbejder i en international verden, hvor raten af succes er direkte proportional med evnen til at udvikle nye unikke sorter. Med Florimond-Desprez i ejerkredsen får vi adgang til meget moderne forædlingsfaciliteter, som vil styrke forædlingsplatformen, hvilket vi forventer os meget af."
Florimond Desprez er en familieejet virksomhed grundlagt i Nordfrankrig i 1830. Virksomheden er i dag markedsledende på verdensmarkedet for sukkeroefrø samt én af de ledende europæiske forædlere af korn og har et verdensomspændende netværk af datterselskaber og samarbejdspartere. Florimond Desprez købte i 2014 det franske kartoffelselskab Germicopa.
Danespo forædler, producerer og handler med spise- og læggekartofler.
80 pct. af læggekartoflerne afsættes på eksportmarkederne i Nordafrika, Mellemøsten og Europa, mens spisekartoflerne under varemærket Danespo Food sælges til hjemmemarkedet og det øvrige Skandinavien.
Danespo har endvidere datterselskaber i Tyskland, Holland og Frankrig.
Flere frasalg på kort tid
Kartoffelvirksomheden har ikke hørt under DLG Food-divisionen, men ligesom de øvrige fødevarevirksomheder har Danespo på det seneste været i fokus i forbindelse med, at koncernen har meldt ud, at den vil skærpe sin profil på grovvarer.
I sensommeren solgte DLG virksomhederne European Freeze Dry og Samsø Syltefabrik, og i starten af året kom turen til virksomheden DLG Ingredients, som blev lukket. I sidste uge frasolgte DLG så sin halvdel af Gasa til virksomhedens andelshavere i Gasa Amba.
DLG har i de seneste år forsøgt sig med en strategi, der skal skærpe fokus på grovvarer, vitaminer & mineraler samt service & energi.
Danespo i gang med eget opkøb
Tidligere i år købte Danespo kartoffelvirksomheden Danpotatoes af Flensted Food Group, som kun nåede at eje selskabet i en kort årrække. Det opkøb forventes gennemført i løbet af marts.
"Vi er meget glade for købet. Vi har ligget inde midt i Vildbjerg i mange år, og det er blevet svære og svære at drive vores form for virksomhed inde midt i en by, så vi har længe tænkt over, hvad vi skulle. Vi har overvejet at bygge nyt, eller flytte til Sjælland, hvor vi har et pakkeri, men ingen af delene har været optimalt," sagde adm. direktør i Danespo, Steen Bitsch, til FødevareWatch i forbindelse med opkøbet i starten af januar.
Alle de nuværende ansatte på fabrikken i Vildbjerg er blevet tilbudt at tage med til den nye fabrik i udkanten af Give, omtrent 65 km. syd for Vildbjerg. Det giver dog ikke anledninger til ansættelser på kort sigt.
I stedet skal opkøbet ses som en mulighed for at justere på udbud og efterspørgsel i markedet.
"Da denne mulighed opstod for ganske kort tid siden, gik vi hurtigt og aktivt ind i det, og vi lykkedes heldigvis med at lave en aftale. Der har i lang tid været overkapacitet på markedet, og det får vi nu skruet en hel del ned for, og derfor skal der gerne blive bedre balance mellem udbud og efterspørgsel," siger Steen Bitsch.
Danespos seneste regnskab, som løb fra 1. juli 2014 til 31. juni 2015, understregede, at det har været en hård tid på grund af meget lave europæiske priser på spisekartofler. Nettoomsætningen faldt fra 309 mio. kr. i 2013/2014 til 298 mio. kr. i 2014/2015, mens driftsresultatet dykkede med 1 mio. kr. til 7,8 mio. kr.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.