Netto havnet i britisk mærkningsklemme

Der er ikke helt styr på protokollerne, når det kommer til et større parti hummere, som Netto i Storbritannien sætter til salg fra torsdag.
Det skriver Undercurrentnews.com.
Ifølge The Marine Stewardship Council (MSC) har Netto UK valgt at sælge billige MSC-mærkede canadiske hummere til jul, uden at varerne opfylder kravene til mærkningen. De billige hummere, som er leveret af den store fiskevirksomhed Young's Seafood, er billigere end de hummere, som briterne kan købe i discountkonkurrenten Lidl.
"I dette tilfælde ser det ud som om, der er tale om en misforståelse hos en af Nettos leverandører. De har ikke den sporbarhedscertificering, som er afgørende for, om Netto-hummeren er MSC-certificeret. Jeg forstår, at de arbejder på det i øjeblikket, og håber at se MSC-mærkede hummere i Netto næste år," udtaler en talskvinde fra MSC til fiskerimediet.
Til Undercurrentnews udtaler en unavngiven talskvinde fra Netto, at hummerne der er fanget ved Nova Scotia er bæredygtige og bliver fanget på korrekt vis.
"Men vi har nu fået oplyst, at leverandøren endnu ikke helt har afsluttet MSC-processen for denne specifikke linje, og dermed kan de ikke bruge MSC-navnet eller logoet. Vi har diskuteret dette med MSC, og de er tilfredse med den tilgang," siger hun.
Ikea vil sælge bæredygtig fisk til 600 mio kunder
Relaterede artikler:
Professor: Detailkæde vildleder om bæredygtige fisk
For abonnenter
Ikea vil sælge bæredygtig fisk til 600 mio kunder
For abonnenter