Den amerikanske fødevarekoncern ConAgra har solgt sin private label-forretning til TreeHouse Foods.
Ifølge Wall Street Journal løber handlen op i 2,7 mia. dollar – eller hvad der svarer til omkring 18 mia. danske kroner. Det er samtidig halvdelen af, hvad ConAgra selv gav for forretningen for knap tre år siden.
Dermed har den fejlslagne satsning på private label vist sig at være en særdeles dyr fornøjelse for det amerikanske selskab, der står bag mærkevarer som Chef Boyardee og Healthy Choice.
Ikke alene ender ConAgra med at sælge forretningen for langt mindre, end den selv betalte i 2013. Private label-delen har også givet betydelige driftsunderskud i de to et halvt år, ledelsen forgæves har forsøgt at vende skuden.
Frasalget var derfor også ventet. Allerede i juli udtalte topchef Sean Connolly, at man ville skille sig af med private label-divisionen. Ledelsen har samtidig været under pres fra investeringsfirmaet Jana, der ejer syv procent af ConAgra og gentagne gange har kritiseret købet af divisionen, der blev overtaget fra Ralcorp Holding i 2013.
Amerikansk fødevarekoncern vil fyre 1.500
Private label-nedskrivning medfører milliardtab for ConAgra Foods
Amerikansk fødevarekoncern dropper private label
ConAgra Foods udpeger ny topchef