FødevareWatch

Rema klar med "små portioner dyrevelfærd"

Knap har støvet fra den sidste Rema 1000-kampagne om støtte til mælkebønderne lagt sig, men kæden er nu klar med endnu et tiltag, der skal nedbringe madspillet - og samtidig have øje for dyrevelfærden.

"Kampen mod madspild og for bedre dyrevelfærd bliver kombineret i REMA 1000s nye 250 grams pakker med hakket Friland Kødkvæg," hedder det indledningsvist i den pressemeddelelse, som senest er ticket ind fra den fremadstormende detailkæde.

I denne uge lancerer Rema 1000 250 grams pakker med hakket kødkvæg fra Friland - et produkt som skal henvende sig til singlerne og de småtspisende. Produktet kommer i butikkerne omkring en måned efter, at Rema 1000 fik en del opmærksomhed, da de startede med at sælge mindre poser med brød - for at nedbringe madspildet, og godt en uge efter, at kæden lancerede en kampagne, som skal hjælpe de trængte mælkebønder. I den kampagne betaler kunderne 50 øre mere for mælken i Rema, som så til gengæld sender pengene i retning af mælkeproducenterne.

I det tiltag, som Rema 1000 i dag præsenterer, handler det både om madspild og dyrevelfærd. Ifølge pressemeddelelsen er Friland Kødkvæg kontrolleret og godkendt af Dyrenes Beskyttelse og adskiller sig blandt andet ved, at kalvene lever sammen med koen de første fem måneder, de har ekstra plads og mere halm i stalden, og om sommeren går de udenfor og græsser på naturarealer med masser af plads til bevægelse.

"Vi er rigtig glade for at kunne tilbyde vores kunder bedre dyrevelfærd i mindre portioner. REMA 1000 har i en årrække arbejdet på at bekæmpe madspild. Det nye samarbejde med Friland betyder, at vi nu kan kombinere to store ønsker hos mange af vores kunder," siger kategorichef i REMA 1000, Jonas Garly Sørensen.

Hos Dyrenes Beskyttelse vækker det naturligvis glæde, at man lancerer sådan et produkt.

"Forbrugernes opmærksomhed på høj dyrevelfærd og lavt madspild er i kraftig stigning i disse år. Derfor er det helt rigtigt set af REMA 1000 at sætte fokus på dyrevelfærd og madspild i deres nye koncept. Det er vi rigtige glade for," siger Henrik Westh, der er retail manager i Dyrenes Beskyttelse i pressemeddelelsen.

Rema-direktør om mælkestøtte: Det vigtigste er signalet

Rema-boss ruster sig til offensiv og åbner flere danske butikker

Zobbe: Køb dansk-kampagner redder ikke landbruget

Analyse: Danske landmænd er dårlige til at tjene penge

Mere fra FødevareWatch

Perfekt storm får Co-Ros regnskab til at styrtdykke

Den verdensomspændte juice- og iskoncern Co-Ro blev ramt af tre faktorer, der skabte den perfekte storm i et hårdt år. Selskabet vil nu gøre sig selv uafhængig fra de største markeder og satse mere på nye.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier