En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
11.02.2015kl. 07.09

Ny kødmærkning vil øge udgifter til industri

I dag står EU-parlamentet til at stemme et forlag om obligatorisk landemærkning på kød igennem. NNF og L&F er imod.
Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto/Arkiv
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

I kølvandet på sagerne om hestekød i lasagner, vil Europa-parlamentet i dag stemme for obligatorisk landemærkning af alle produkter, der indeholder kød fra forskellige lande. Det skriver Børsen.

Det betyder imidlertid en regning til industrien, mener chefkonsulent i Landbrug og Fødevarer, Morten Damkjær Nielsen.

”Når det er dyrt, er det, fordi hvis man er den type kødindustri eller forarbejdningsindustri, så vil man typisk få kød fra både Danmark og f.eks. Tyskland og Sverige, og hvis man skal skrive på lasagnen, hvor kødet kommer fra, så skal man have flere etiketter og tage stilling til, om man vil have adskilte produktionslinjer, sådan at man kan holde tingene adskilt fra hinanden. Det er selvfølgelig dyrere,” siger han til avisen.

Mens medlem af EU-parlamentet, Christel Schaldemose mener, at et ja til forslaget er vigtigt for at genoprette forbrugernes tillid til fødevarer, ser man anderledes på sagen hos fødevareforbundet NNF:

”Det vil blive en ekstraomkostning for virksomhederne, der ikke vil give forbrugerne en værdi af samme grad, som det fordyrer produktet;” siger næstformand Tage Arentoft som også mener det kan få negative beskæftigelsesmæssige konsekvenser. Også L&F og den danske regering er imod forslaget.

En rapport fra EU-kommissionen peger på, at udgifterne som konsekvens af landemærkningen vil stige 8-12 pct.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Vi er selvfølgelig ikke uberørte af de svære markedsforhold, men vi har hele tiden været markedsledere på onlinemarkedet, og vi står selvfølgelig kun endnu stærkere nu," siger Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com. | Foto: Martin Lehmann
Detail

Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit

”Vi er overbeviste om, at hovedparten af danskerne i fremtiden kommer til at handle deres dagligvarer online,” siger Nemlig.com-topchef efter Coops lukning af onlineforretning.
  • Detail-analytiker: "Irma er en religion"
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt"

For abonnenter

Foto: Dava Foods
Fødevarer

Dansk ægproducent overtager tysk fødevareselskab

For abonnenter

"En gennemsnitlig Irma-kunde handler nu dobbelt så meget i discountforretninger som i Irma," siger Kræn Østergaard Nielsen, topchef i Coop om begrundelsen for at lukke Irma. | Foto: Kim Frost
Detail

Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad"

For abonnenter

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

For abonnenter

Photo: Joachim Ladefoged
Fødevarer

Arla-topchef forudser høj bølgegang i 2023

For abonnenter

Fra april lukker Irma-kæden som led i en sparerunde i Coop, der har ejet Irma siden 1982. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Detail

Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker

Læs også

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

Skare-koncernens frist for at fremskaffe dokumentation på de godt 250 tons kød, som har ligget på frost i op til 13 år, udløber. Nu skal der tages stilling til, hvad der skal ske med kødet.

For abonnenter

Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Chokolademager må kaste håndklædet i ringen

Kokken Mikkel Friis-Holms chokoladeselskab, Friis-Holm Chokolade, er taget under konkursbegæring.

For abonnenter

Steen Sønnichsen er erfaren slagterimand med direktørjob i såvel Danish Crown som Westfleisch tidligere. Siden august har han haft ansvar for de internationale dele af den tyske Tönnies-koncern, herunder Tican Fresh Meat i Danmark.
Fokus

Tican-formand: "Selvfølgelig kan man tjene penge på at drive slagteri i Danmark"

PORTRÆT: Steen Sønnichsen er født ind i slagteribranchen, hvor han har i snart 40 år har sat sit præg. Som ny formand for Tican ser han gode muligheder for virksomheden. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk ægproducent overtager tysk fødevareselskab – 10.47
  • Arla-topchef forudser høj bølgegang i 2023 – 10.25
  • El- og gaspriserne når sjældent lavt niveau – 09.52
  • Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker – 09.48
  • Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit – 09.12
  • Chokolademager må kaste håndklædet i ringen – 08.21
  • Kædedirektør er "dybt skuffet" – 07.44
  • Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad" – 07.07
  • I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation – 06.48
  • Selvstændige Kvickly-butikker vil beholde navn trods national ændring – 06.43
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt" – 31. jan.
  • Kræns gennemgribende forandringer: Har ryddet hele hylden – 31. jan.
  • Detail-analytiker: "Irma er en religion" – 31. jan.
  • Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne – 31. jan.
  • Nyt nordjysk fjerkræslagteri satser på økologi – 31. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge