FødevareWatch

Nordic Sugar lukker rekordår

Et stort udbytte og en stabil produktion sikrer Nordic Sugar en rekordgod dansk og litauisk roehøst. 2014/2015-kampagnen er netop afsluttet.

Foto: Hanne Loop

Sukkerproducenten Nordic Sugars fabrikker i Danmark og Litauen afslutter i disse dage forarbejdningen af de sidste roer i roekampagnen 2014/15.

I alt har fabrikkerne i Nakskov og Nykøbing forarbejdet knap tre millioner tons roer, som er forædlet til ca. 480.000 tons sukker, oplyser koncernen i en meddelelse.

Nordic Sugars litauiske fabrik i Kedainiai har i samme kampagne forarbejdet knap 750.000 tons, som er forædlet til ca. 116.000 tons sukker.

For begge lande har sæsonen været kendetegnet ved meget store roemængder, høj roekvalitet, højt sukkerudbytte pr. hektar, men dog med noget lavere sukkerindhold i roerne end gennemsnittet fra de seneste fem år. Derudover har en stabil drift bidraget positivt.

"De store roemængder har naturligvis sat fabrikkernes energieffektivitet på prøve, og i år har vi virkelig kunnet se fordelene ved en damptørrer som den, vi har i Nakskov. Den har, efter lidt opstartsproblemer, levet op til alle vores forventninger og har betydet, at fabrikkens energiforbrug har været blandt det laveste for alle vores fabrikker," udtaler Jesper Thomassen, adm. dir., Nordic Sugar A/S.

"Vi har haft en fantastisk kampagne. Produktionen har kørt godt og stabilt på alle tre fabrikker, men resultatet er ikke kommet af sig selv. Vores medarbejdere har med deres lange erfaring og store engagement taget de udfordringer op, der er kommet undervejs, herunder ikke mindst med opgaven at få årets store sukkermængde sikkert i hus. Resultatet er i høj grad deres fortjeneste," ´tilføjer Jesper Thomassen.

Roekampagnen 2014/15 er afsluttet i Finland, Danmark og Litauen, mens koncernens svenske fabrik i Örtofta forventes at forarbejde sine sidste roer i første halvdel af februar.

Koncernen mangler gode historier

Mens produktionen i Nordic Sugar har været positiv, er der i moderkoncernen, tyske Nordzucker, behov for flere gode nyheder.

Nordzucker-regnskabet for årets første ni måneder viste i sidste måned, at omsætningen i hele den store koncern er gået tilbage med 21 pct. i forhold til samme periode i 2013/2014-regnskabsåret, der slutter 28. februar, og i stedet for en samlet omsætning på 1,850 mia. euro, står der nu 1,458 mia. euro.

Den primære årsag til nedgangen er et fald i salgsvolumen, samt pres på verdensmarkedsprisen på sukker.

De lave priser på både kvote- og nonkvote-sukker var tydelige i regnskabet, hvor nettoindtægten ikke er som sidste års 257,8 mio. euro. I det netop afleverede regnskab er der sat to streger under en nettoindtægt på 74,4 mio. euro.

Ifølge Nordzucker-topchefen Hartwig Fuchs er konkurrencen på det europæiske marked yderst udfordret.

"Den ødelæggende konkurrence for markeder og kunder i EU fortsætter. Vi er forsat ude af stand til at eksportere store lagermængder, samtidig med at EU fortsætter med at tillade høj import til Europa. Denne politik afspejler sig nu i markedspriserne," udtalte han i en meddelelse, hvor det videre hed, at man i Nordzucker-koncernen forbereder sig på et særdeles udfordrende regnskabsår.

Selv hvis priserne på sukkermarkedet nu har set bunden, forudser man, at der ikke bliver sporbare forbedringer at se, før der tages hul på 2016/2017-regnskabet.

"Vi står uden tvivl over for et ekstremt udfordrende år. Vores solide økonomiske politik, kombineret med tilbagebetalingen af al vores gæld, efterlader os i stand til aktivt at forme denne næste fase," sagde Hartwig Fuchs videre.

Nordic Sugar-ejere i stor deroute

Sukkerpriserne fortsat tynget af store lagre

Nordic Sugar tæt på at rykke i Afrika

Nordic Sugar klar til sukkerkvoters ophør

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier