Overlæge: For let at tjene penge på at øge sukker og fedtindhold
KRONIK: Hvad skal vi stille op med den drift til næringsstofsindtagelse, som har hjulpet mennesket gennem evolutionens kolde vintre og intermitterende fødeknaphed, men som nu bliver voldtaget af fødevareindustrien?
Af FILIP KRAG KNOP, overlæge, lektor, ph.d., leder af Center for Diabetesforskning, Gentofte Hospital
For et par uger siden fik jeg skæld ud af min femårige datter. Der var skrig og skrål i badeværelset, da vi skulle have børstet tænder. Far havde taget den almindelige tandpasta (som vi altid har brugt) og ikke den nye Colgate med de storsmilende og storøjede - nærmest flirtende - tegneseriefigurer på tuben. Skrig og skrål og hvordan kunne jeg tro, hun kunne tåle ”voksentandpasta”!? ”Mild smag” står der på tuben. Jeg smagte på den. Det var hvinende sødt med en gennemborende og utvetydig smag af slik; et mix af Jenka- og Huba Bubba-tyggegummismagene fra min barndom iblandet noget karamelagtigt.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.