Kampen mod madspild har den seneste tid fyldt meget i både den danske og europæiske fødevarebranche, men i Frankrig har detailkæden Intermarché taget et hidtil uset initiativ.
Under navnet "Inglorius Fruits and Vegetables" (Hæslige frugter og grøntsager, red.) har kæden, som er Frankrigs tredjestørste, lanceret en kampagne, hvor man forsøger at sælge de frugter og grøntsager, som hidtil ville være blevet kasseret - 30 pct. billigere end den originale pris.
De hæslige frugter og grøntsager har fået deres egne stande i Intermarchés butikker, og kunderne har taget bragende godt mod det bæredygtige initiativ.
I gennemsnit er der på to dage blevet solgt 1,2 tons ”grimme” grøntsager og frugter i hver butik, hvor initiativet er effektueret. Samtidig er kundestrømningen øget med 24 pct. i de pågældende butikker.
Måske kan initiativet være til inspiration for Coop, Dansk Supermarked, Dagrofa og de andre danske detailkæder.
Herunder kan du se en video af Intermarchés "Inglorius Fruits and Vegetables".