Hæslige grøntsager hitter i supermarkedskæde

Den franske supermarkedskæde Intermarché har succes med at sælge frugt og grønt, som ellers ville være blevet smidt ud. Se video her.
Foto: Jonas Pryner Andersen
Foto: Jonas Pryner Andersen

Kampen mod madspild har den seneste tid fyldt meget i både den danske og europæiske fødevarebranche, men i Frankrig har detailkæden Intermarché taget et hidtil uset initiativ.

Under navnet "Inglorius Fruits and Vegetables" (Hæslige frugter og grøntsager, red.) har kæden, som er Frankrigs tredjestørste, lanceret en kampagne, hvor man forsøger at sælge de frugter og grøntsager, som hidtil ville være blevet kasseret - 30 pct. billigere end den originale pris.

De hæslige frugter og grøntsager har fået deres egne stande i Intermarchés butikker, og kunderne har taget bragende godt mod det bæredygtige initiativ.

I gennemsnit er der på to dage blevet solgt 1,2 tons ”grimme” grøntsager og frugter i hver butik, hvor initiativet er effektueret.  Samtidig er kundestrømningen øget med 24 pct. i de pågældende butikker.

Måske kan initiativet være til inspiration for Coop, Dansk Supermarked, Dagrofa og de andre danske detailkæder.

Herunder kan du se en video af Intermarchés "Inglorius Fruits and Vegetables".

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter