FødevareWatch

Ford satser på ketchupeffekt

Heinz og Ford samarbejder om at udvikle nye materialer på baggrund af tomataffald.

Foto: Colourbox

Nej, det skal ikke bruges til skraldebiler, men bilproducenten Ford overvejer alligevel, om affaldsprodukter fra fødevareproduktion kan erstatte oliebaserede plasticmaterialer i bilproduktionen.

Helt præcist drejer det sig om affaldsprodukter fra fremstilling af ketchup, og derfor har ketchup-producenten Heinz og Ford indledt et samarbejde, der skal give svar på, om resterne fra tomaterne kan bruges i nye biler.

Det skal i givet fald ske i form af et kompositmateriale baseret på fibre fra tomatskræller.

Mindre påvirkning af miljøet

Parterne tror på, at tørrede tomatskræller, kerner og stilke, som er til overs efter ketchup-produktionen, kan udvikles til et letvægtsmateriale, der kan bruges til paneler og lommer i biler. Dermed håber Ford at kunne erstatte oliebaserede plasticmaterialer med mere miljøvenlige materialer.

"Målet er at udvikle et letvægtsmateriale, der er stærkt nok til at leve op til vores kvalitetsstandarder. Samtidig kan vi forhåbentlig reducere vores miljøpåvirkning," forklarer Ellen Lee i en pressemeddelelse fra Ford. Hun er ekspert i plastic- og kompositmaterialer hos bilproducenten.

Heinz: Lang vej endnu

Heinz oplyser, at der årligt bruges mere end 2 mio. tons tomater til fremstilling af Heinz-ketchupper. Det giver en betydelig mængde affald, og derfor tog Heinz initiativet til at kontakte Ford.

Ketchup-effekten i Ford-bilerne ligger dog ikke lige for.

"Der er lang vej endnu, men de foreløbige resultater er meget lovende. Vi er meget begejstrede over muligheden for at kunne udvikle et bæredygtigt plasticmateriale, der er baseret på plantedele," lyder det fra Vidhu Nagpal, der er vicedirektør i udviklingsafdelingen hos Heinz.

Biomaterialer bruges allerede

Ford anvender allerede kompositmaterialer baseret på kokonnødder, genanvendt bomuld til sæder og måtter og sojaskum som fyld i sæder og nakkestøtter.

Og for cirka to år siden indledte bilproducenten så et samarbejde med Heinz, Coca-Cola, Nike og Procter & Gamble om at udvikle et 100 pct. plantebaseret plasticmateriale.

Stor tomatdyrker tjener pengene hos naboen

Gartner: Økologernes fremtid handler om samarbejde

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier