FødevareWatch

Cloetta skal levere Pick & Mix til Coop Sverige

Slikkoncernen Cloetta har indgået en aftale med svenske Coop om at levere et nyt Pick & Mix koncept til alle detailkædens butikker.

Foto: Niels Hougaard

Den svenske konfekturekoncern har underskrevet en hensigtserklæring med Coop Sverige om at levere et nyt koncept for bland-selv-slik – såkaldt Pick & Mix – til alle detailkædens butikker. Det skriver Cloetta i en pressemeddelelse.

Det nye koncept bliver udrullet i 2015, hedder det videre i meddelelsen. Det betyder, at Cloetta vil stå for både opsætninge, produktsortimentet og reklamematerialer i Coop’s butikker. Slikkoncernen skal samtidig levere et Pick & Mix-koncept for naturlige snacks såsom nødder.

Cloetta har på nuværende tidspunkt ikke deres eget Pick & Mix-koncept i Sverige, men man har i løbet af de seneste mange år haft succes med sådan et koncept i Finland, skriver selskabet i meddelelsen. Samtidig har man fungeret som leverandør til forskellige Pick & Mix-koncepter i andre lande.

Det anslås ifølge selskabet, at bland-selv-slik tegner sig for ca. 30 pct. af slikmarkedet i Sverige.

Dansk konflikt

Mens der altså er et nyt storstilet samarbejde med detailhandelen på trapperne i Sverige, så har Cloettas danske afdeling et anderledes anstrengt forhold til segmentet - eller havde det i hvert fald i det forgangne år.

Her kostede en konflikt med ”en af de store i dansk dagligvarehandel” omsætning for datterselskabet, som ikke formåede at leve op til sine egne forventninger til det skæve regnskabsår 2013/14.

Christian Boas Linde, country manager i Cloetta Danmark, forklarede FødevareWatch, at konflikten formentlig har kostet selskabet ca. 10 mio. kroner i tabt omsætning. Han fortalte dog også, at de to parter har "fundet hinanden igen".

Detailkonflikt koster Cloetta kassen

Läkerol-ejer i fremgang trods røde tal

Trist start på 2014 for Malaco-ejer

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier