Den svenske konfekturekoncern har underskrevet en hensigtserklæring med Coop Sverige om at levere et nyt koncept for bland-selv-slik – såkaldt Pick & Mix – til alle detailkædens butikker. Det skriver Cloetta i en pressemeddelelse.
Det nye koncept bliver udrullet i 2015, hedder det videre i meddelelsen. Det betyder, at Cloetta vil stå for både opsætninge, produktsortimentet og reklamematerialer i Coop’s butikker. Slikkoncernen skal samtidig levere et Pick & Mix-koncept for naturlige snacks såsom nødder.
Cloetta har på nuværende tidspunkt ikke deres eget Pick & Mix-koncept i Sverige, men man har i løbet af de seneste mange år haft succes med sådan et koncept i Finland, skriver selskabet i meddelelsen. Samtidig har man fungeret som leverandør til forskellige Pick & Mix-koncepter i andre lande.
Det anslås ifølge selskabet, at bland-selv-slik tegner sig for ca. 30 pct. af slikmarkedet i Sverige.
Dansk konflikt
Mens der altså er et nyt storstilet samarbejde med detailhandelen på trapperne i Sverige, så har Cloettas danske afdeling et anderledes anstrengt forhold til segmentet - eller havde det i hvert fald i det forgangne år.
Her kostede en konflikt med ”en af de store i dansk dagligvarehandel” omsætning for datterselskabet, som ikke formåede at leve op til sine egne forventninger til det skæve regnskabsår 2013/14.
Christian Boas Linde, country manager i Cloetta Danmark, forklarede FødevareWatch, at konflikten formentlig har kostet selskabet ca. 10 mio. kroner i tabt omsætning. Han fortalte dog også, at de to parter har "fundet hinanden igen".
Detailkonflikt koster Cloetta kassen
Läkerol-ejer i fremgang trods røde tal
Trist start på 2014 for Malaco-ejer