Coop vil mærke kaffe og chokolade mod tyveri

Nyt våben i kampen mod kiosker, der f.eks. sælger utilsigtet varm Nescafé.
Foto: Morten Flarup
Foto: Morten Flarup

Små mærker med teksten ’købt i Fakta’, ’Købt i Brugsen’, ’Købt i Kvickly’ eller ’Købt i Irma’ er Coops nyeste våben mod butikstyve, der stjæler store mængder varer og sælger dem til butikker, der sætter dem på hylden og sælger dem igen.

Det skriver Søndagsavisen.

Mærkerne sættes specielt på varer som Red Bull, Marabou, Nescafé og Ritter Sport, da de er nogle af de foretrukne tyvekoster.

”Vi ønsker at gøre det sværere for andre butikker at sælge varer, der er stjålet hos os, og det skal de her mærker være med til at sikre,” siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til Søndagsavisen.

Utilsigtet varm Nescafé

Ifølge politiet foregår køb og salg af hælervarer oftest i forretninger, der ikke har nogen central administration som i en butikskæde. Det kan eksempelvis være selvstændige købmænd eller kiosker.

”Vi har set flere eksempler på forretninger, der sælger hælervarer. Det foregår ikke kun i kioskverdenen, vi ser det også i brancher. Det er svært at sige noget om det reelle omfang, for det er svære sager at føre bevis for og opklare. Men vi kender de her sager og ser dem fra tid til anden,” siger Jørgen Kjær, chef for Rigspolitiets Nationale Forebyggelsescenter.

Kan være god nok trods mærke

Han påpeger, at det er lovligt at købe varer i detailhandlen og sælge dem videre i kiosker, og at mærkerne derfor ikke kan udgøre et mistankegrundlag alene. Alligevel kalder han Coops tiltag positivt.

”Mærkning er generelt en god ting. Det kan både være et led i en bredere efterforskning af den slags sager, og det kan virke forebyggende på tyvene, der måske ikke har lige så nemt ved at sælge de her varer, hvis der står købt i Fakta på,” siger Jørgen Kjær.

Kilde: Søndagsavisen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter