Små mærker med teksten ’købt i Fakta’, ’Købt i Brugsen’, ’Købt i Kvickly’ eller ’Købt i Irma’ er Coops nyeste våben mod butikstyve, der stjæler store mængder varer og sælger dem til butikker, der sætter dem på hylden og sælger dem igen.
Det skriver Søndagsavisen.
Mærkerne sættes specielt på varer som Red Bull, Marabou, Nescafé og Ritter Sport, da de er nogle af de foretrukne tyvekoster.
”Vi ønsker at gøre det sværere for andre butikker at sælge varer, der er stjålet hos os, og det skal de her mærker være med til at sikre,” siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til Søndagsavisen.
Utilsigtet varm Nescafé
Ifølge politiet foregår køb og salg af hælervarer oftest i forretninger, der ikke har nogen central administration som i en butikskæde. Det kan eksempelvis være selvstændige købmænd eller kiosker.
”Vi har set flere eksempler på forretninger, der sælger hælervarer. Det foregår ikke kun i kioskverdenen, vi ser det også i brancher. Det er svært at sige noget om det reelle omfang, for det er svære sager at føre bevis for og opklare. Men vi kender de her sager og ser dem fra tid til anden,” siger Jørgen Kjær, chef for Rigspolitiets Nationale Forebyggelsescenter.
Kan være god nok trods mærke
Han påpeger, at det er lovligt at købe varer i detailhandlen og sælge dem videre i kiosker, og at mærkerne derfor ikke kan udgøre et mistankegrundlag alene. Alligevel kalder han Coops tiltag positivt.
”Mærkning er generelt en god ting. Det kan både være et led i en bredere efterforskning af den slags sager, og det kan virke forebyggende på tyvene, der måske ikke har lige så nemt ved at sælge de her varer, hvis der står købt i Fakta på,” siger Jørgen Kjær.
Kilde: Søndagsavisen